نخست‌وزیر ژاپن برای تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی عازم عربستان می‌شود

فومیو کیشیدا و شاهزاده محمد بن سلمان قرار است بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در توسعه منابع خاکی کمیاب به توافق برسند

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل -AFP

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در سفر به خاورمیانه از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر دیدار می‌کند.

به گزارش رویترز، یکی از اهداف این سفر تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌ انرژی‌های پاک مانند هیدروژن و آمونیاک و همینطور یافتن بازارهای تازه برای فن‌آوری‌های ژاپن در این حوزه از انرژی‌های پایدار عنوان شده است.

ژاپن که در حال توسعه فنآوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ نیاز خود را به سوخت‌های فسیلی به صفر برساند.

از این‌ٰرو، نخست‌وزیر ژاپن در این سفر که روز یکشنبه آغاز می‌شود در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، قرار است بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در توسعه منابع خاکی کمیاب به توافق برسند. منابع خاکی کمیاب برای ژاپن که سودای کربن‌زدایی از صنعت و زندگی روزمره را دارد، بویژه در تولید وسایل نقلیه الکتریکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای دیگر از جمله تامین کننده اصلی سوخت‌های فسیلی افزایش یافته است. ریاض نیز که به دنبال کاستن از وابستگی خود به اقتصاد نفتی است، در چشم‌انداز آتی خود به انرژی‌های تجدیدپذیر نظر دوخته است.

از همین‌رو، ماروبنی، شرکت بازرگانی ژاپنی، در ماه مارس در توافقی با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی متعهد شد تا تولید هیدروژن پاک در این پادشاهی را بررسی کند.

علاوه بر این، ژاپن قرار است به عربستان سعودی در اکتشاف و استخراج معادنی نظیر مس،آهن و روی  کمک کند.

عربستان سعودی در چشم‌انداز ۲۰۳۰، و با هدف قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، ۵۱ میلیارد دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند.

پیش‌تر شاهزاده محمد بن سلمان اعلام کرده بود که عربستان سعودی به دنبال آن است تا سال ۲۰۳۰ نیمی از مصرف انرژی کشور از طریق انرژی‌های پاک تامین شود. بر این اساس، عربستان سعودی در تلاش است انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.

بیشتر از جهان