یک فرمانده پاکستانی گروه جماعت‌ الاحرار در شرق افغانستان کشته شد

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، شبه‌نظامیان پاکستانی به شرق افغانستان سرازیر شدند

اعضای طالبان افغان در رزمایش نظامی در قندهار-شبکه‌های اجتماعی

یک فرمانده پاکستانی گروه جماعت‌ الاحرار روز جمعه ۲۳ تیر (۱۴ ژوییه) در شرق افغانستان به دست افراد ناشناس به قتل رسیده است. محمد داوودزی، که از او با عنوان «امیر» جماعت الاحرار در کراچی پاکستان نام‌ برده شده است، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از پاکستان به شرق افغانستان کوچیده بود و با حمایت طالبان افغانستان فعالیت می‌کرد.

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون در گزارشی نوشت که محمد داوودزی اهل منطقه مهمند در خیبرپختنوا بود و چند سال پیش در مقام مسئول گروه جماعت الاحرار در کراچی منصوب شد. او به دلیل دست داشتن در حمله‌های مرگ‌بار در داخل پاکستان و همچنین دست داشتن در اخاذی و قتل افراد تحت تعقیب دولت پاکستان بود.

دو تن از برادران محمد داوودزی، به نام‌های قاری قدیم و میان جعفر، در سال‌های آخر دولت اشرف غنی، در حمله نیروهای آمریکایی کشته شدند. آنان در صف طالبان افغانستان با دولت پیشین افغانستان می‌جنگیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه جماعت الاحرار را، که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، دولت آمریکا و سازمان ملل متحد در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ جزو گروه‌های تروریستی اعلام کردند. اعضای این گروه در سال ۲۰۱۴، پس از جدا شدن از تحریک طالبان پاکستان، آن را تاسیس کردند و اعلام کردند که جداگانه برای راه‌اندازی عملیات علیه دولت پاکستان اقدام می‌کنند. پس از سلطه طالبان بر افغانستان، گروه جماعت الاحرار بار دیگر با تحریک طالبان پاکستان متحد شد، اما با کشته شدن عمر خالد خراسانی، رهبر این گروه، در اوت ۲۰۲۲ در شرق افغانستان، بار دیگر اعضای این گروه از تحریک طالبان پاکستان جدا شدند. عمر خالد خراسانی در سال ۲۰۱۷ رهبر این گروه شد که تا پیش از کشته شدن در انفجاری در شرق افغانستان، حمله‌های متعدد به مواضع دولت پاکستان را سازمان‌دهی و اجرا کرد.

جماعت الاحرار در سال ۲۰۱۶ دو کارمند پاکستانی کنسولگری آمریکا را در شهر کراچی کشتند. همچنین، در عملیات دیگری در مارس همان سال، در انفجار مرگ‌باری در لاهور، حدود ۷۰ تن از جمله چند زن و کودک را کشتند و بیش از ۱۰۰ تن را مجروح کردند.

در اوت ۲۰۲۱ و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، بیشتر اعضای گروه‌های شبه‌نظامی پاکستانی وارد افغانستان شدند. بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند. مقام‌های دولت پاکستان نیز بارها گفته‌اند که اعضای تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تبهکاری که در داخل پاکستان دست به خرابکاری می‌زنند در شرق افغانستان، و به‌ویژه در استان‌های کنر و خوست و پکتیا، پناهگاه‌هایی دارند. اخیرا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که رژیم طالبان و دولت پاکستان به توافق رسیده‌اند که «مهاجران پاکستانی» از شرق افغانستان و امتداد مرز پاکستان به دیگر مناطق، از جمله در شمال افغانستان، منتقل شوند.

بیشتر از جهان