لاوروف: به احیای برجام خوش‌بین نیستم

وزیر خارجه روسیه می‌گوید وضعیت برجام در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، چندان به احیای برجام خوش‌بین نیست. 

لاوروف دلیل این بدبینی را انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده خواند.

او گفت: «دلیل اصلی احیا نشدن برجام این است که سیاست‌ خارجی کاخ سفید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

 لاوروف که در حاشیه نشست وزیران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، «آ سه آن» در جاکارتا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «سال بعد در ایالات متحده دولتی جدید روی کار می‌آید و کسی نمی‌داند دولت جدید دموکرات است یا جمهوری‌خواه؟». 

او تاکید کرد: « به احتمال احیای برجام چندان خوش‌بین نیست.» 

سرگئی لاوروف در این گفت‌وگو تاکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که دولت جدید ایالات متحده که پس از انتخابات ۲۰۲۴ روی کار می‌آید، دوباره پس از توافق احتمالی، از ترفند خروج از توافقنامه برجام استفاده نکند». 

این در حالی است که تنها هفت روز پیش‌ازاین اظهارنظر، امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، بار دیگر از مذاکره با کشورهای اروپایی و احیای برجام خبر داد. 

امیرعبداللهیان هفتم ژوئیه گفته بود: «ایران هفته‌هاست که گفت‌وگوهایی را با سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس شروع کرده است. این گفت‌وگوها از نروژ شروع شد و اخیرا هم در ابوظبی در امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد. گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوءتفاهم‌ها عبور کرده و در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، نیز پنجشنبه قبل مدعی شد که جمهوری اسلامی آماده است تا مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد. ایروانی در صحبت‌هایش بار دیگر به ایالات متحده تاخت و این کشور را مقصر اصلی لغو برجام معرفی کرد. سفیر جمهوری اسلامی گفت: «هدف ایران صرفا بازگرداندن تعادل ظریف در تعهدات متقابل تحت توافق بود. امروز برخی از اعضای شورا تلاش کردند جای قربانی و مقصر را تغییر دهند و به اقدامات اصلاحی ایران اشاره کردند که گویی ایران طرفی است که از برجام خارج شده است.»

جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای چین، روسیه، ایالات متحده، بریتانیا و آلمان و با میانجیگری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را امضا کردند. در این توافق مقرر شد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ازای رفع تحریم‌ها، محدود شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، به تمامی تعهداتش عمل کرد، اما بعد از آن اعلام کرد به‌موجب مفاد مندرج در برجام، تعهداتش ذیل این توافق را کاهش می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۸ اعلام کرد با هیچ محدودیتی درزمینه ظرفیت و درصد غنی‌سازی مواجه نیست. خبرگزاری رویترز، نوامبر ۲۰۲۲، با نقل‌قول از منابع مطلع اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به مقادیر زیادی اورانیوم با غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد دست یافته است. 

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه مارس گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند برای ادامه همکاری‌های مشترک به توافق رسیده‌اند.