یک فرمانده پیشین حزب اسلامی در کاپیسا، به دست طالبان کشته شد

علیم جان در بازار شهرستان حصه دوم سرگرم خیاطی بود و از فعالیت سیاسی و نظامی دست کشیده بود

علیم جان، فرمانده پیشین حزب اسلامی افغانستان-رسانه‌های اجتماعی

روز دوشنبه ۱۹ تیر، طالبان یک فرمانده پیشین حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را در محل کارش در بازار شهرستان حصه دوم استان کاپیسا بازداشت و تیرباران کردند. یک منبع مطلع در کاپیسا به ایندیپندنت فارسی گفت که این فرمانده پیشین جهادی، علیم جان نام داشت و از چندسال پیش به این‌سو، از فعالیت‌های سیاسی و نظامی دوری کرده بود. به گفته این منبع آگاه، علیم جان در بازار شهرستان حصه دوم، سرگرم خیاطی بود و مغازه شخصی خود را اداره می‌کرد.

طالبان تاکنون جزئیاتی در مورد کشته شدن این فرمانده جهادی پیشین ارائه نکرده‌اند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، از متحدان طالبان دانسته می‌شود و حکمتیار نیز در کابل حضور دارد و از حاکمیت طالبان دفاع می‌کند.

اعضای حزب اسلامی، در جریان ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان، هرازگاهی حمله‌های مشترکی را علیه دولت‌های پیشین افغانستان سازماندهی می‌کردند، اما در سال ۲۰۱۷، با پیوستن گلبدین حکمتیار به دولت پیشین افغانستان، اعضای این حزب از جنگ دست کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند بسیاری از اعضای حزب اسلامی با تحویل سلاح‌های خود به دولت وقت افغانستان، از فعالیت‌های نظامی دست کشیدند، اما برخی فرماندهان این حزب، در مناطق تحت نفوذ خود سرگرم فعالیت نظامی بودند.

هرچند ارقام مشخصی از شمار اعضای حزب اسلامی که به طالبان ملحق شدند وجود ندارد، اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از فوریه ۲۰۲۰ و امضای توافقنامه میان طالبان و دولت آمریکا، برخی فرماندهان این حزب به طالبان ملحق شدند و به جنگ علیه دولت پیشین افغانستان پیوستند.

طی نزدیک به دوسال گذشته، طالبان در بیشتر موارد به بازداشت، شکنجه و ترور نظامیان و فعالان سیاسی مرتبط با احزاب جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی و جنبش ملی اقدام کرده‌اند و به ندرت اعضای حزب اسلامی را هدف قرار داده‌اند. نزدیکی گلبدین حکمتیار با طالبان و حضور او در کابل باعث شده است تا اعضا و فرماندهان این حزب از اقدام‌های طالبان در امان بمانند، اما مشخص نیست که علیم جان، چگونه و به چه اتهامی به دست افراد منسوب به طالبان کشته شده است.

هفته گذشته، لعل‌محمد غریب‌زاده، فرمانده نیروهای پلیس محلی در شهرستان چهاربولک استان بلخ، به دست افراد منسوب به طالبان، در مسیر مزارشریف-چهاربولک، کشته شد. غریب‌زاده که با فروپاشی دولت جمهوری به ایران پناه برده بود، به دعوت طالبان به افغانستان بازگشت و با تضمین اینکه به او آسیبی نمی‌رسد، در زادگاهش، شهرستان چهاربولک، زندگی می‌کرد.