طالبان یک نظامی پیشین را پس از تیرباران از کوه پایین انداختند

در یک هفته گذشته، ۹ نفر از ساکنان اندراب به اتهام‌های مختلف بازداشت شده‌اند

در یک هفته اخیر، ۹ تن از باشندگان اندراب، به اتهام‌های مختلف بازداشت و زندانی شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

میرزا، از ساکنان روستای فج در شهرستان بنو استان بغلان، روز جمعه ۱۰ تیرماه به دست طالبان بازداشت و تیرباران شد. یک منبع آگاه در شهرستان بنو به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان میرزا را در محل کارش در ییلاق هزار چشمه بازداشت و در دادگاه صحرایی تیرباران کردند. افراد طالبان پس از آنکه میرزا را تیرباران کردند، پیکر او را از کوه پایین انداختند.

به گفته این منبع آگاه، میرزا دامدار بود و در ۱۰ ماه گذشته هیچ دخالتی در فعالیت‌های نظامی و سیاسی نداشت. او مدتی در دولت پیشین افغانستان، عضو نیروهای مسلح مردمی بود و با فروپاشی دولت پیشین، سلاحش را به طالبان تحویل داد و مشغول دامداری شد.

در همین حال افراد مسلح ناشناس، سراج‌الحق حکیمی، افسر ارتش دولت پیشین افغانستان را جمعه شب در شهر پلخمری کشتند. تاکنون مشخص نیست که این افسر نظامی پیشین را افراد طالبان یا گروه دیگری کشته‌اند.

یک منبع آگاه در اندراب گفت بازداشت نظامیان پیشین، به‌ویژه ساکنان اندراب در یک هفته اخیر بار دیگر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولی احمد صریح، افسر پیشین پلیس و از ساکنان اندراب، روز چهارشنبه گذشته در شهر کابل به دست طالبان بازداشت شد و تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست. صریح از ساکنان اندراب بود و اخیرا در کابل زندگی می‌کرد. او مدتی سخنگوی پلیس نیمروز و دستیار فرمانده پلیس بلخ بود.

به گفته این منبع آگاه، در یک هفته اخیر ۹ نفر از ساکنان اندراب به اتهام‌های مختلف ازجمله عضویت در جبهه مقاومت ملی و شرکت در جنگ علیه طالبان در دولت پیشین بازداشت و زندانی شده‌اند. طالبان به هیچ یک از این افراد اجازه برقراری تماس با خانواده‌هایشان را نداده‌اند.

با وجودی که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، رهبری این گروه عفو عمومی اعلام کرد و گفت از هیچ کس انتقام نمی‌گیرند، اما در ۱۰ ماه گذشته صدها نظامی دولت پیشین افغانستان، بازداشت، شکنجه و اعدام شده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه در نشست اضطراری که برای بررسی وضعیت زنان افغانستان برگزار شد، از افزایش خشونت‌ها ازجمله ادامه کشتار و شکنجه نظامیان دولت پیشین ابراز نگرانی کرد. نمایندگان شماری از کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، از رهبران طالبان خواستند به تعهداتشان پایبند بمانند.