اعتراضات هنگ‌کنگی‌ها در شب کریسمس هم ادامه یافت

معترضان که کلاه بابانوئل به سر داشتند در برابر پلیس سنگر گرفتند

تظاهرکنندگان شعارهایی با مضمون «استقلال» و «نوزایی» هنگ‌کنگ، سرمیدادند - REUTERS/Tyrone Siu

هزاران معترض هنگ‌کنگی، که در آستانه کریسمس با بر سر گذاشتن کلاه بابا نوئل و شاخ گوزن شمالی در مقابل مراکز خرید حاضر شده بودند، به زد و خورد با پلیس ضد شورش پرداختند. پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرد.   

تظاهرکنندگان شیشه‌های مغازه‌ها را شکسته و چترهای خود و اشیای دیگر را به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند. در مقابل، پلیس نیز چند نفر را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داده و به سمت معترضان گاز اشک آور پرتاب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با هزاران تن از مشتریان خرید کریسمس، و گردشگرانی که برای تماشای چراغانی ویژه کریسمس در خیابان‌های هنگ‌کنگ گرد آمده بودند، صدها افسر پلیس نیز به نگهبانی پرداختند.  

در حالی که پلیس هشدار داده بود «نیروی اندکی» را برای «متفرق ساختن» و بازداشت «اغتشاش‌گران» به خیابان‌ها گسیل خواهد کرد، ده‌ها معترض، سنگفرش خیابان‌ها را کنده و در مقابل پلیس سنگر ساختند.

در طول بیش از شش ماه اعتراض - که به احتمال زیاد در سال میلادی آتی نیز ادامه خواهد یافت، تظاهرکنندگان خواهان برخورداری از حقوق دموکراتیک بیشتری شده‌اند.

تظاهرکنندگان که ماسک به صورت داشتند، با سردادن شعارهایی با مضمون «استقلال» و «نوزایی» هنگ‌کنگ، اقدام خود را انقلابی در عصر نو معرفی کردند.  

حدود 100 معترض با حمله به یک کافی شاپ «استارباکس» در مرکز خرید « میرا پلِیس»، شیشه‌های آن را شکسته و با اسپری روی دیوارها شعارنویسی کردند. 

از زمانی که دختر شرکت صاحب امتیاز پخش فراورده و تامین تدارکات برای «استارباکس»، در شورای حقوق بشر سازمان ملل، واقع در ژنو، متعرضان را محکوم کرد، این کافی شاپ زنجیره‌ای به یک هدف عادی برای معترضان تبدیل شده است. 

دو ایستگاه مترو نیز در پی تظاهرات سه شنبه شب تعطیل شد. قرار بود خدمات ریلی در تمام شب کریسمس برقرار باشد.

«جبهه حقوق بشر مدنی» که موفق شد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات با حضور بیش از یک میلیون معترض را برگزار کند، به دنبال برگزاری تظاهرات دیگری در روز سال نو میلادی است.

با بالاگرفتن اعتراض‌ها از ماه ژوئن، بیش از شش هزار معترض بازداشت شده‌اند. بسیاری از شهروندان هنگ‌کنگ بر این عقیده هستند که دولت پکن آزادی‌های وعده داده شده از سوی دولت استعماری بریتانیا را محدود می‌کند و از این رو خشمگین هستند.  

کری لم، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، در ویدیویی که در فیس بوک منتشر شده، «کریسمسی همراه با صلح و امنیت» برای شهروندان هنگ‌کنگی آرزو کرد.

او تا کنون از پذیرش خواست معترضان، شامل تحقیق مستقل درباره عملکرد پلیس و اجرای کامل حق رای جهانشمول، سر باز زده است.