جزئیات حکم غیابی دادگاه کلمبیا به نفع مسیح علینژاد؛ تهران باید بیش از ۳ میلیون دلار غرامت بدهد

علینژاد: من از همه خانواده ها، به ويژه شهروندان دوتابعیتی که در بازداشت هستند می خواهم که پرونده های حقوقی علیه رژیم جمهوری اسلامی تشکیل دهند

مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر یکشنبه با انتشار تصویری از حکم دادگاه فدرال ایالات متحده در صفحه توییتری خود، اعلام کرد که این دادگاه به اتهام  بازداشت برادرش علیرضا علی نژاد، به نفع او و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علی خامنه ای رایی صادر کرده است. 

به نوشته مسیح علینژاد این دادگاه فدرال همانگونه که در تصویر توییتر مشخص است، جمهوری اسلامی را در مجموع به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار محکوم کرده است. با این حال علینژاد گفت که از گرفتن این مبلغ انصراف می‌دهد. درخواست اولیه مسیح‌ علینژاد دریافت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت از جمهوری اسلامی ایران بوده است. 

علی‌رغم اعلام انصراف مسیج علینژاد از گرفتن غرامت نقدی که دادگاه حوزه کلمبیا حکم داده است، پرداخت مبلغ بیش از ۳ میلیون دلار غرامت بطور خودکار و بلافاصله قابل اجرا شدن نیست و برای اجرایی شدن این حکم و پرداخت از منابع بلوکه شده ایران در ایالات متحده به اجازه‌های سیاسی و احکام داد‌گاه‌های دیگر نیاز است.

مسیح علینژاد در توئیت خود نوشته است:‌«در اقدامی بزرگ، دادگاه فدرال ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را به اتهام دستگیری غیرقانونی برادرم علیرضا علینژاد و بازداشت او به‌مدت ۲ سال برای تحت فشار قرار دادن من برای توقف فعالیت‌های من علیه حجاب اجباری و آپارتاید جنسی مجرم شناخت. جی‌. مایکل هاروی، قاضی فدرال ایالات متحده به این نتیجه رسید که علیرضا به‌مدت ۲ سال همچون گروگان، در بازداشت نگاه داشته شده است.»

او در ادامه نوشت: «من از اقدامات دادگاهی که رژیم آخوندی ایران را به جرم تروریسم و گروگان‌گیری مجرم شناخته است، سپاسگزارم. این پرونده هرگز برای دریافت غرامت پولی نبود، بلکه هدف من این بود که کانون توجهات را کاملا متوجه جنایات جمهوری اسلامی کنم. من از همه خانواده ها، به ويژه شهروندان دوتابعیتی که در بازداشت هستند می خواهم که برای جلوگیری از استفاده عزیزانشان به عنوان ابزار معامله، پرونده های حقوقی علیه رژیم جمهوری اسلامی تشکیل دهند. من به دادگاه اعلام خواهم کرد که از دریافت غرامت نقدی خودداری خواهم کرد.»

علینژاد در پایان افزوده است: «من از این حکم دادگاه برای ترغیب و تشویق دولت آمریکا و سایر دولتها استفاده می کنم که به جمهوری اسلامی که تنها حقوق بشر را نقض می کند و در سرکوب ها در داخل و خارج کشور فعال است، امتیاز و پاداش ندهند. من از رسانه های اجتماعی برای شروع کارزاری جهت ترغیب و تشویق شهروندان آمریکایی استفاده می کنم تا با جمهوری اسلامی هیچ تعاملی نداشته باشند.»

پیش از این دادگاه های فدرال ایالات متحده در چندین پرونده جمهوی اسلامی ایران را متهم و این کشور را به پرداخت غرامت محکوم کرده اند. یکی از آنها همین ماه مارس گذشته بود که قاضی دادگاه فدرالی در شهر نیویورک با متهم کردن جمهوری اسلامی از بانک مرکزی خواست دست کم ۱.۶۸ میلیارد دلار به بازماندگان و خانواده قربانیان سربازانی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکا در لبنان کشته شدند، پرداخت کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسیح علینژاد در شبکه های اجتماعی نوشت که او هرگز در پی دریافت غرامت مالی نبوده و به دادگاه اعلام خواهد کرد که از دریافت غرامت خودداری می کند. 

علینژاد در شبکه های اجتماعی نوشت که هدف اصلی از شکایت علیه جمهوری «جلب توجه جهانیان نسبت به جنایات جمهوری اسلامی» و «محکوم شدن این رژیم در یک دادگاه مستقل» بوده است. او گفت تنها با این کار قصدداشته «جمهوری اسلامی را در جامعه بین الملل بی اعتبار کند.»‌

این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر اعلام کرد که دادگاه فدرال ایالات متحده، حکومت جمهوری اسلامی را مجرم شناخته و اعلام کرده که علیرضا علی نژاد  تنها برای تحت فشار قرار گرفتن او و مبارزاتش بازداشت و زندانی شده است. روزنامه نگار مقیم نیویورک نوشت: « خانواده های بسیاری هستند که عزیزانشان از سوی جمهوری اسلامی به گروگان گرفته می شوند اما هیچ دادگاه مستقلی برای شکایت ندارند.»‌

علیرضا علینژاد، ویراستار کتاب و برادر مسیح، اوايل مهرماه ۱۳۹۸ در خانه خود در شهر بابل استان مازندران بازداشت و در دادگاه انقلاب به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. علیرضا علینژاد در تابستان گذشته به صورت مشروط از زندان آزاد شد. 

مسیح علینژاد از تمامی خانواده های دو تابعیتی که عزیزانی در زندان دارند خواست در کارزاری مشترک از جمهوری اسلامی ایران شکایت کنند.