ممنوعیت کار مهاجران افغان در ایران؛ ماموران مغازه‌هایی را که کارگر افغان دارند بستند

اتاق اصناف استان فارس کار مهاجران افغان در مغازه‌ها را منع کرد

یک کارگر افغان در ایران در حال ملاقات با نماینده آژانس پناهندگان نروژ - LAILA MATARNORWEGIAN REFUGEE COUNCIL (NRC) / NORWEGIAN REFUGEE COUNCIL (NRC)AFP

اتاق اصناف استان فارس ایران، پس از ارسال نامه‌ای در اواسط اردیبهشت، اکنون، بستن مغازه‌هایی را آغاز کرده است که یا متعلق به مهاجران افغان هستند و یا مهاجران افغان در آنجا کار می‌کنند.

شماری از مهاجران افغان در شهر شیراز، روز شنبه بیستم خرداد (دهم ژوئن)، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفتند که ماموران دولتی، از دو روز پیش به این‌سو همه مغازه‌های متعلق به مهاجران افغان و نیز مغازه‌های ایرانیانی را که کارگر افغان داشتند، پلمب کرده‌اند.

یکی از این مهاجران افغان که نخواست نامش فاش شود، با ارسال تصویری از یک نامه رسمی دولتی مبنی بر منع کار کارگران افغان، این خبر را تایید کرد.

در این نامه از طرف اتاق اصناف مرکز استان فارس به ریاست اتحادیه‌های صنفی شهرستان شیراز و نیز ریاست اتاق‌های اصناف شهرستان‌های استان فارس دستور داده شده که از استخدام مهاجران به عنوان فروشنده، «اکیدا» خودداری کنند.

در این نامه که به تاریخ ۱۹ اردیبهشت صادر شده است، مشخصا هشدار داده شده که مغازه‌های که کارگران مهاجر دارند، از تاریخ ۱۵ خرداد به بعد با مجازات سنگین از جمله جریمه و پلمب روبه‌رو خواهند شد.

در این نامه به هیچ ضابطه مشخصی برای جلوگیری از کار مهاجران در مغازه‌ها اشاره نشده است. به‌عنوان مثال مشخص نیست که آیا مهاجرانی که فاقد مدارک قانونی اقامت هستند اجازه کار ندارند و یا همه مهاجران از کار در مغازه‌های خود و نیز مغازه‌های اتباع ایرانی منع شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وارد کردن فشار به مهاجران افغان از طریق ندادن اجازه کار، منع دسترسی به خدمات بانکی، منع اجازه خرید و مالکیت و امثال آن، از موارد جدیدی نیست. بلکه هم‌زمان، با چندین دهه حضور مهاجران افغان در ایران، این محدودیت‌ها همواره وجود داشته است. فشارها بر مهاجران افغان در ایران، معمولا علاوه بر رفتارهای مهاجرستیزانه دولت، ریشه در ناسازگاری‌های سیاسی بین دولت ایران و دولت افغانستان نیز داشته است.

اخیرا، در حالی که پس از سلطه طالبان بر افغانستان میلیون‌ها مهاجر افغان بار دیگر به ایران سرازیر شده‌اند، ناملایمات به‌وجود آمده بر سر حقابه ایران از رود هیرمند و نیز درگیری‌های مرزی میان طالبان و جمهوری اسلامی، اوضاع نامساعد مهاجران افغان در ایران را تشدید کرده است.

برخی از سیاستمداران ایرانی نیز معتقدند که از مهاجران افغان باید به عنوان اهرم فشار بر طالبان استفاده شود. محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، گفت که جمهوری اسلامی باید با اخراج مهاجران افغان، فشارها را بر طالبان افزایش دهد تا زمینه تامین حقابه ایران فراهم شود.

در همین حال، وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان افغانستان تحت کنترل طالبان، روز سه شنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که در ظرف یک روز حدود یک هزار و ۸۰۹ مهاجر افغان از ایران به کشور بازگشته اند. بیشتر این مهاجران نه داوطلبانه، بلکه به اجبار ماموران جمهوری اسلامی ایران، به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

بیشتر از جهان