اف‌بی‌آی مجوز تحقیقات گسترده درباره رابرت مالی دارد

مجوزهای امنیتی فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران تعلیق شده تا تحقیقات درمورد او کامل شود

کنگره آمریکا خواستار شفاف‌سازی وزارت امور خارجه درباره رابرت مالی شده است ـ Reuters

رسانه آمریکایی سمافور نوشت که تحقیقات درباره پرونده رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، به اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) تحویل داده شد.

گزارش روز جمعه این رسانه آمریکایی درباره این‌که تحقیقات امنیتی درمورد رابرت مالی به اف‌بی‌آی سپرده شده، از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایالات متحده نقل شده است.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر فقط اعلام شده بود مجوزهای امنیتی رابرت مالی تعلیق شده‌اند و در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد تا وقتی تحقیقاتی که درباره او در جریان است کامل شود.

سمافور گزارش داد که جزئیات بیشتری در مورد این پرونده وجود ندارد، اما دخالت اف‌بی‌آی حاکی از احتمال ارتکاب جرم است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، هفته گذشته، اعلام کرد که به‌دلیل بررسی مجوزهای امنیتی خود در مرخصی است. او در پیام ارسالی خود برای مطبوعات گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب و به‌زودی حل شود. در ضمن من در مرخصی هستم.»

رابرت مالی تلاش‌های دولت بایدن را برای احیای توافق هسته‌ای ایران و حل‌وفصل مسائل مربوط به آمریکایی‌های بازداشت‌شده در جمهوری اسلامی رهبری می‌کرد. تعلیق او در حالی انجام شد که براساس خبرها، به‌تازگی مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران شدت گرفته بود.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، هفته گذشته تایید کرد که مالی در مرخصی است و معاون او، آبرام پیلی، به‌عنوان جایگزین موقتی او فعالیت می‌کند. بااین‌حال، دولت بایدن توضیح بیشتری درباره این‌که چرا رابرت مالی از سمت خود تعلیق شده است و تحقیقات در چه مرحله‌ای قرار دارد، منتشر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری سی‌ان‌ان هفته گذشته گزارش داد که مجوز امنیتی رابرت مالی، اوایل سال جاری در بحبوحه تحقیقات درمورد سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی شده، به حالت تعلیق درآمد.

محل اختفای مالی نیز از زمانی که او روز ۱۶ مه از حضور در یک جلسه توجیهی محرمانه کنگره درباره ایران صرف‌نظر کرد، سوالاتی را ایجاد کرده است.

در آن زمان، مقامات وزارت امور خارجه به قانون‌گذاران گفتند که مالی در «مرخصی شخصی طولانی‌مدت» به سر می‌برد و اعلام کردند که غیبت او ممکن است به بیماری یکی از اعضای خانواده‌اش مرتبط باشد.

اکنون سناتورهای جمهوری‌خواه و مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، از فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران در مورد اهمال و سوءمدیریت در نگهداری مدارک محرمانه و طبقه‌بندی‌شده توضیح می‌خواهند.

در نامه‌ای که مک‌کال هفته گذشته برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا فرستاد، آمده است که چرا وزارت خارجه آمریکا در تمام این مدت به کنگره اطلاع نداده بود که مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شده یا در دست بررسی است، یا از او به‌دلیل سوءرفتار تحقیق می‌شود.

او در ادامه نوشت: «کوتاهی وزارت خارجه در اطلاع دادن این موضوع به کنگره در بهترین حالت نشان‌دهنده نبود صداقت و در بدترین حالت دروغ‌پراکنی عمدی و احتمالا غیرقانونی را نشان می‌دهد.»

مالی از مدت‌ها پیش حامی عادی‌سازی روابط با شماری از کشورهایی بود که حمایتشان از برخی گروه‌های تروریستی آشکار است. او در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله تایم منتشر شد، نوشت: «امروز آمریکا با ایران، سوریه، حماس و دولت منتخب فلسطینی‌ها یا حزب‌الله صحبت نمی‌کند... نتیجه‌اش سیاستی به جذابیت اصول اخلاقی و اثرگذاری‌ یک رجزخوانی تکراری است.»

در ماه‌های اخیر، نامه‌ها و بیانیه‌های متعددی در حمایت از اخراج مالی به‌لیل نقش موثر او در معامله با مقام‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است. او در سال‌های ۲۰۰۰ در تلاش‌های ناموفق دولت کلینتون برای برقراری صلح بین اسرائیلی و فلسطینی‌ها هم نقش داشت.