فرمانده آمریکایی: ایالات متحده گزینه‌های متعددی برای مقابله با تهدید هسته ای ایران دارد

الکسوس گرینکویچ به روزنامه اورشلیم‌‌پست گفت که جبهه واحد منطقه‌ای در برابر ایران عامل بازدارندگی جمهوری اسلامی است

الکسوس گرینکویچ، سپهبد و نظامی عالی‌رتبه نیروی هوایی آمریکا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه جروزالم پست گفت که ایالات متحده پیاپی «گزینه‌های نظامی متعدد خود را برای تهدیدهای ناشی از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌ روز‌رسانی می‌کند.»

‌الکسوس گرینکویچ در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی قدرت مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی را خواهند داشت یا خیر، به خبرنگار روزنامه «جروزالم پست» گفت: «ما از نزدیک روند توسعه تاسیسات هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنیم و برای اینکه بدانیم چه گزینه‌هایی برای مقابله داریم، خود را آماده می‌کنیم.»

‌علی‌رغم توانایی‌های ارتش ایالات متحده، روزنامه جروزالم پست از فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در مورد احتمال کارایی نداشتن بازدارندگی واشینگتن سوال کرد. اینکه چگونه است که با وجود تحریم‌ها و فشار و تهدیدهای سال‌های اخیر، تهران موفق شده میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۶۰ درصد نیز بالاتر ببرد.

‌الکسوس گرینکویچ در پاسخ به این سوال به روزنامه اسرائیلی می‌گوید که ایالات متحده «هر گزینه‌ای را برای مقابله با حمله به خود و متحدانش علیه ایران»‌ در نظر دارد.

‌او تاکید دارد که سیاست‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در جهتی است که می‌خواهد به «مقام‌های جمهوری اسلامی نشان دهد که بازدارندگی همچنان الگوی سیاست خارجی آمریکا است و این کشور هنوز هم می‌تواند باعث عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از مواضعشان شود.»

‌این فرمانده ارتش آمریکا در سخنانش تاکید کرد که این «روش بازدارندگی» بی‌تردید «کارآیی» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌گرینکویچ به روزنامه اسرائیلی گفت: «آمریکا کمک می‌کند که متحدانش در منطقه چنان قدرتی داشته باشند که ایران نتواند به فکر حمله یا آزار و اذیت بیفتد.»‌

‌این فرمانده نظامی در این مصاحبه بارها تکرار کرد که واشینگتن «تعهدی سرسختانه به امنیت اسرائيل» دارد.

‌گرینکویچ به جروزالم پست گفت: «شرکای عرب ما در منطقه فراوان‌اند، ما قصد داریم یک شراکت واقعی و نه‌‌تنها مبادله و معامله را با متحدانمان حفظ کنیم. می‌خواهیم منطقه را به شکلی یکپارچه‌تر به هم پیوند دهیم. هر اندازه بیشتر بتوانیم این کار را انجام دهیم، این موضوع تاثیر بازدارندگی بیشتری بر ایران خواهد داشت، زیرا آن‌ها می‌بینند که با یک جبهه واحد مواجه‌اند.»

‌گرینکویچ در این گفت‌وگو با نقل‌قولی از تمامی روسای‌جمهوری آمریکا گفت: «آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

‌این فرمانده نظامی تاکید کرد: «وظیفه آمریکا در منطقه این است تا به ایران بفهماند در هر حالتی می‌تواند نیروهای گسترده خود را به منطقه گسیل کند تا در مقابل تهدیدها و تحریک‌های جمهوری اسلامی بایستند. وظیفه آمریکا این است اجازه ندهد که تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. وظیفه آمریکا این است که به ایران یادآوری کند که گزینه حمله نظامی همواره روی میز خواهد بود.»‌

‌گرینکویچ در این گفت‌وگو با اشاره به «پیمان ابراهیم» که بین اسرائيل و برخی کشورهای عرب منطقه به‌دست‌ آمده است، اعلام کرد :«طبق این توافقات، اگر کشوری اطلاعاتی درباره فعالیت‌های نظامی یا هسته‌ای ایران به دست می‌آورد، باید آن‌ها را در اختیار تمامی متحدان خود قرار دهد.»

فرمانده ارتش ایالات متحده در گفت‌وگوی خود با این روزنامه گفت اگر تهران موفق به خرید هواپیماهای جاسوسی روسی «اس یو ۳۵»‌ شود، می‌تواند شرایط منطقه را تغییر دهد.

‌البته به گفته او، این‌که چه اندازه طول می‌کشد که ایرانی‌ها با هواپیماهای جدید آموزش ببینند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

‌گرینکویچ می‌گوید اطلاعات محرمانه‌ای درباره اینکه تهران از روسیه موشک‌های کروز تحویل گرفته نیز موجود است و باعث نگرانی ایالات متحده است.

‌دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید درحالی‌که تمرکز جامعه جهانی روی گسترش انرژی هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر بوده، جمهوری اسلامی موفق شده است در انتقال تسلیحات پیشرفته به غزه و لبنان موفق‌تر از قبل باشد.

‌گرینکویچ در پاسخ به این دیدگاه اعلام کرد:«برای نیروی هوایی و ارتش اسرائیل احترام زیادی قائل است.» او به جروزالم پست گفت: «ارتش اسرائيل اقدام‌های بازدارنده‌ فوق‌العاده‌ای علیه جمهوری اسلامی انجام داده است.»

او در‌خصوص ارائه «تصویر گسترده‌تر» از ماهیت تهدیدهای ایران در منطقه به این روزنامه گفت: «همه ما در مورد سلاح هسته‌ای ایران بسیار نگران هستیم؛ اما از جنبه‌های دیگری ازجمله گسترش موشک‌های بالیستیک و پهپادها و موشک‌های کروز نیز نگرانی‌های فراوانی وجود دارند.»

‌به گفته این فرمانده، «جمهوری اسلامی ترکیب پیچیده‌ای از قابلیت‌های نظامی را در دسترس دارد.» او می‌گوید: «از پشتیبانی گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه گرفته تا ساخت و ارسال پهپاد به روسیه، برای بازدارندگی تهران به اقدامات عملی پیچیده‌ای نیاز است.»

‌به گفته این نظامی آمریکایی، بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه طی سه تا چهار سال گذشته هدف حمله «جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی» آن‌ قرارگرفته‌اند.

‌گرینکویچ هم‌نظر با دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، می‌گوید «بسیار محتمل» است که ایران از فجایع انسانی مانند زلزله‌ سوریه، برای قاچاق سلاح به سوریه استفاده کرده باشد.