نیروی دریایی آمریکا: سپاه پاسداران یک نفتکش تجاری را در خلیج فارس توقیف کرد 

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، این خبر را که در رسانه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده، «ادعای نیروی دریایی آمریکا» توصیف کرده است

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۱۵ تیر (ششم ژوئیه)‌، از توقیف یک کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس خبر داد و گفت که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را توقیف کردند. 

 تیم هاوکینز، همچنین گفت که این کشتی احتمالا در فعالیت‌های قاچاق مشارکت داشت و افزود: «نیروی دریایی آمریکا نیروهایش را برای نظارت بر اوضاع اعزام کرد و در ارزیابی نهایی دریافت که به پاسخگویی بیشتر نیازی نیست.»

هاوکینز گفت:‌«نیروهای آمریکایی هشیار و آماده‌اند تا از حق تردد قانونی کشتی‌ها در آب‌ها و دریاهای مهم خاورمیانه حفاظت کنند.»

شرکت بریتانیایی «امبری»‌ برای امنیتی دریایی گفت که از توقیف نفت‌کش کوچکی که با پرچم تانزانیا حرکت می‌کرد مطلع است و می‌داند که نیروهای جمهوری اسلامی آن را در فاصله ۵۹ گره دریایی از شمال شرق بندر «دمام» عربستان سعودی توقیف کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امبری گفت: «[جمهوری اسلامی] ایران به‌طور منظم نفت‌کش‌های کوچک مظنون به قاچاق نفت را رهگیری می‌کند. 

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، این خبر را که در رسانه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده، «ادعای نیروی دریایی آمریکا» توصیف کرده است. 

نیروی دریایی ارتش آمریکا پیش‌تر در روز چهارشنبه گفته بود که با مداخله توانسته است مانع از اقدام نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و توقیف دو نفت‌کش تجاری در خلیج عمان شود و افزود که این اقدام نیروهای ایرانی در امتداد سلسله مزاحمت‌های نیروهای جمهوری اسلامی برای کشتی‌ها در آب‌های خاورمیانه است که از سال ۲۰۱۹ به این‌سو ادامه دارد. 

خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه ۱۴ تیر، نیز به نقل از «یک منبع آگاه دفاعی» گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر تلاش نیروهای ایرانی برای توقیف دو نفت‌کش در نزدیکی تنگه هرمز را تکذیب کرده بود.

خبرگزاری تسنیم، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، در پوشش این خبر به تناقض‌گویی دچار شد؛ اول در روز چهارشنبه به نقل از «یک منبع آگاه دفاعی» نوشت که جمهوری اسلامی «ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای توقیف دو نفت‌کش» را تکذیب می‌کند و یک روز بعد ضمن اعتراف به رویارویی، به نقل از مرکز جست‌وجو و نجات دریایی استان هرمزگان نوشت که در دو روز گذشته یک تانکر به نام «ریچموند ویجر» با پرچم باهاما، با یک شناور ایرانی با هفت خدمه برخورد کرد. 

تسنیم افزود که «براثر این سانحه»، شناور ایرانی دچار آب‌گرفتگی شد و پنج خدمه آن مصدوم شدند. به گفته تسنیم، نفت‌کش ریچموند ویجر «پس‌ ازاین تصادم، بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و سانحه به راه خود ادامه داد»، و چنانچه تسنیم نوشته است وارد آب‌های سرزمینی عمان شد. 

حدود یک‌پنجم نفت خام و محصولات نفتی مصرفی جهان که از طریق دریا حمل‌ونقل می‌شود، از تنگه هرمز عبور می‌کند.