وزیران نفت ایران و عربستان سعودی در وین دیدار کردند

احتمالا سرنوشت میدان گازی آرش در خلیج فارس یکی از محورهای مذاکره دو وزیر نفت بوده است

ایران انتظار دارد از میدان مشترک گازی آرش روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی برداشت شود - energytoday.ir

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان همتایش در دولت عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۵ ژوئیه، ۱۴ تیرماه، در حاشیه کنفرانس اوپک در وین با یکدیگر دیدار کردند.

دو کشور در ماه مارس در توافقی با میانجیگری چین، روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند و راه را برای همکاری‌های دوجانبه بالقوه در زمینه‌های مختلف باز گذاشتند.

ایرنا، خبرگزاری دولت ایران درباره دیدار دو وزیر نفت نوشت: «اوجی و بن سلمان درباره موضوعات دوجانبه مورد علاقه ایران و عربستان از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بررسی امکان سرمایه‌گذاری مشترک گفت وگو کردند.»

موضوعاتی مانند تجارت نفت و میعانات و توسعه میادین مشترک نیز از جمله موضوعات مورد بحث بود.

عربستان سعودی روز سه‌شنبه مجدداً درخواست خود را از ایران برای آغاز مذاکرات با ریاض و کویت برای تعیین مرز دریایی در خلیج فارس تکرار کرد.  

میدان گازی آرش در خلیج فارس که کویت و عربستان سعودی آن را «الدوره» می‌نامند، نقطه‌ای است که توسعه آن به تفاهم سه کشور بر سر تعیین مرزهای دریایی گره خورده است.

به تازگی عربستان سعودی و کویت به توافقی برای توسعه و بهره‌برداری از این میدان گازی دست یافته‌اند. ایران به عنوان سومین کشور که بخشی از میدان آرش در مرزهایش قرار دارد هم برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از آن دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه کویت روز دوشنبه، سوم ژوئیه، ۱۳ تیرماه، بیانیه‌ای در مورد میدان آرش صادر کرد و بار دیگر مدعی شد که فقط «کویت و عربستان سعودی حقوق انحصاری ثروت طبیعی میدان گازی الدوره (آرش)» را در اختیار دارند.

امیرنشین کویت از تهران خواست که درباره تعیین مجدد مرزهای دریایی در این منطقه از خلیج فارس، گفت‌وگو کنند. این بیانیه در واکنش به سخنان هفته گذشته محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صادر شده است. محسن خجسته‌مهر هفته گذشته اعلام کرد که «ایران آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش دارد».

عربستان سعودی سال گذشته میلادی موفق شد برای بهره‌برداری از بخشی از منابع گاز و نفت این میدان با کویت به توافق برسد. براساس این توافق، ریاض می‌تواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب (حدود ۳۰۵ میلیون متر مکعب) گاز طبیعی، و بیش از ۸۰ هزار بشکه نفت از این میدان استخراج کند.

سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت، چندی پیش تاکید کرد که مناقشه‌ها بر سر میدان گازی آرش باید به صورت سه‌جانبه بین تهران و ریاض و کویت حل‌و‌فصل شود.

رسانه‌های حکومتی در تهران می‌گویند که بهره‌برداری از میدان گازی آرش، از موضوع‌های گفت‌وگو بین مقام‌های ایرانی و سعودی در ماه‌های گذشته بوده است.

بیشتر از اقتصاد