تمرکز طالبان بر رفتن دختران به مدارس دینی

مخالفان طالبان ادعا می‌کنند که این گروه می‌خواهد دختران و زنان را همسو با روایت‌های دینی خود کند تا از آنان سربازگیری کند

این دختران از یک مدرسه دینی از استان بدخشان فارغ شدند-خبرگزاری باختر

خبرگزاری باختر زیر نظر طالبان روز سه‌شنبه ۱۳ تیر (۴ ژوئن) اعلام کرد که ۲۲ دختر از شهرستان «تشکان» در استان بدخشان از دوره آموزش‌های دینی مدرک فارغ‌التحصیلی گرفتند.

این دختران، پس از پنج سال آموزش در مدرسه «خدیجه الکبرا للبنات» در روستای احمدآباد «تشکان» مدرک فارغ‌التحصیلی گرفتند.

مسئولان این مدرسه دینی گفتند که این دختران خواهند کوشید تا آموخته‌های دینی‌شان را به دختران دیگر آموزش بدهند.

قاری محبوب‌الله انصار، مدیر امنیت داخلی فرماندهی پلیس طالبان در بدخشان، در سخنرانی‌اش در مراسم پایان تحصیل این دختران گفت که فراگیری آموزش‌های دینی «یگانه راه نجات مسلمانان جهان» است.

خبرگزاری باختر عکسی از این دختران منتشر کرد که نشان می‌دهد که تمام بدنشان، به‌استثنای چشم‌ها و دست‌ها، پوشیده است. طالبان موافق این نوع پوشش برای زنان و دختران افغانستان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری باختر با آمنه، یکی از دانش‌آموزان این مدرسه، مصاحبه کرده است. او از خانواده‌ها خواسته است که زمینه فراگیری کودکانشان در حوزه آموزش‌های دینی را فراهم کنند.

مخالفان طالبان با اشاره به تلاش طالبان برای افزایش حضور زنان در مدرسه‌های دینی می‌گویند که این گروه می‌خواهد دختران و زنان را همسو با روایت‌های دینی خود کند تا از آنان سربازگیری کند.

مسجدها و مدرسه‌های دینی دو پایگاه قدرتمند طالبان در دوران جنگ با حکومت پیشین افغانستان بودند. طالبان توانسته بودند از این راه بخش زیادی از جوانان و نوجوانان را برای جنگ استخدام کنند.

ساکنان استان بدخشان با بنیادگرایی دینی مواجه‌اند و  طالبان در دو دهه گذشته تلاش زیادی برای فعال‌سازی مسجدها و مدرسه‌های دینی کرده‌اند. با روی کار آمدن طالبان، این گروه تلاش زیادی کرده است که ساکنان بدخشان را به فراگیری آموزش‌های دینی تشویق کند.

در دوران جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، بدخشان به‌دلیل حضور جنگجویان طالبان ناامن بود. قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، اهل بدخشان است و مدتی طولانی در بدخشان و استان‌های هم‌جوار با حکومت پیشین جنگیده است.

این دختران در حالی از این مدرسه دینی فارغ شده‌اند که بیش از ۶۵۰ روز می‌شود که به ‌دستور طالبان، درهای مدرسه‌های رسمی به روی دانش‌آموزان بالاتر از کلاس ششم در افغانستان بسته است.

طالبان تلاش می‌کنند که دختران برای آموزش به مسجدها و مدرسه‌های دینی بروند. گفته می‌شود که در دوران حکومت طالبان، علاقه‌مندی دختران به فراگیری آموزش‌های دینی بیشتر شده است.

دانش‌آموزان دختر در انزوا و خانه‌نشینی به سر می‌برند و شماری از آن‌ها به بیماری‌های روانی مبتلا شده‌اند. در حکومت طالبان، هیچ زنی در مقام‌های بالای حکومتی کار نمی‌کند و طالبان حتی کار کردن زنان در نهادهای غیر دولتی و کمک‌رسان را ممنوع اعلام کرده‌اند.

در پی به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان، این گروه تلاش کرده است که در کنار ساختن مدرسه‌ها و مسجدهای جدید، ساعت‌های آموزش‌های دینی را در مدرسه‌های رسمی و دانشگاه‌ها بیشتر کند. کار روی تغییر محتوای آموزشی و تحصیلی افغانستان نیز ادامه دارد.

اغلب رهبران و فرماندهان و نیروهای طالبان تنها با آموزش‌های دینی با محور افراط‌گرایی آشنایی دارند. به همین علت، آموزش علوم مدرن در نزد آن‌ها کم‌اهمیت جلوه می‌کند.