«هفته مد فاخر» در میان آشوب‌های خیابانی پاریس آغاز شد

 اتحادیه‌ اوت کوتور فرانسه تعیین می‌کند کدام خانه‌ مد‌ واجد شرایط واقعی‌ است تا «خانه‌ مد فاخر» نامیده شود

شانل در نمایش زمستانه هفته مد فاخر پاریس / AFP

هفته مد لباس فاخر در پاریس از روز دوشنبه و در حالی آغاز می‌شود که این شهر شب‌ها صحنه آشوب‌های خیابانی در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس است اما به نظر می‌رسد این بلوا هم نتوانسته است فرانسوی‌ترین رویداد مد جهان را متوقف کند.

چند روز قبل این احتمال مطرح شد که با توجه به شرایط پاریس، برخی از خانه‌ مدها نمایش‌های خود را لغو، محدود یا بدون تماشاگر برگزار کنند. خانه مد فرانسوی سلین (Celine) روز یکشنبه نمایش لباس‌های مردانه خود را که خارج از تقویم رسمی برنامه‌ریزی‌ شده بود، به دلیل شورش‌ها لغو کرد. هدی سلیمان، طراح این نشان، گفت که برگزاری یک نمایش مد در زمانی که پاریس «سوگوار و زخمی» است، «بی‌ملاحظگی» است‌ اما به گزارش خبرگزاری فرانسه و بر اساس آنچه در وب سایت اتحادیه نمایش‌ها آمده است، برنامه‌ها مطابق پیش‌بینی اجرا خواهند شد.

اول‌ از همه اسکیاپارلی است که مدگرایان می‌پرسند آیا می‌توانند بر فروپاشی رسانه‌های اجتماعی ناشی از نمایش سرهای مصنوعی حیوانات فصل گذشته غلبه کنند؟

این سرهای مصنوعی که سال قبل افرادی مانند کایلی جنر و نائومی کمبل روی لباسشان داشتند، کودتای تبلیغاتی دیگری برای دنیل رزبری، مدیر هنری و طراح ارشد اسکیاپارلی، بود که بر بازسازی چهره این خانه مد نظارت داشت و افرادی مانند لیدی گاگا و بیانسه را به عنوان مشتری جذب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه اعلام‌شده بود این حیوانات ساختگی و مصنوعی‌اند، فعالان حقوق حیوانات همچنان موجی از انتقاد را به سمت این طراح روانه کردند. سازمان جهانی حفاظت از حیوانات ایالات‌متحده آمریکا هم از این طرح‌‌ها انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «طرح‌‌های تکان‌دهنده سر حیوانات در پاریس اعتراض شدیدی در فضای مجازی برانگیخته است. مردم به‌حق از طرح‌‌هایی که تداعی‌کننده عمل عمیقا بی‌رحمانه یادگاری شکار است، ناراحت‌اند.»

شعبه ایالات‌متحده پتا (PETA /مردم برای رفتار اخلاقی با حیوانات) این سرها را «بسیار خلاقانه» خواند، در حالی‌ که شاخه فرانسوی پتا نظری خلاف همکاران آمریکایی خود داشت.

حضور برجسته عربستان سعودی

یکی از ویژگی‌های غالب این فصل در پاریس تلاش بی‌وقفه عربستان سعودی برای پایه گذاری و جا انداختن صنعت مد خود است. محمد آشی اولین طراح سعودی است که در فهرست رسمی هفته مد لباس فاخر با خانه مد همنام خود حضور دارد. آشی که بخش مهمی از شهرت خود را خارج از عربستان سعودی و زمانی به دست آورد که مد در کشورش ممنوع بود، امروز مربی ویژه استعدادهای جوان سعودی در کمیسیون مد این کشور است.

در هفته‌های لباس مردانه و مد فاخر برای معرفی تازه‌واردان سعودی رویدادهای متعددی برگزار شده است؛ از جمله یک مهمانی کوکتل در هتل ریتز پاریس در روز دوشنبه.

کارهای آشی مدت‌ها موردعلاقه افراد مشهور بود و لباس‌هایش بر تن شخصیت‌هایی مانند ملکه رانیا اردن، پنه‌لوپه کروز و فیبی والر-بریج، ستاره فیلم جدید ایندیانا جونز، که هفته گذشته در اولین نمایش این فیلم در لندن یکی از کارهای آشی را بر تن کرد، درخشیده است.

عربستان سعودی میلیاردها دلار در صنعت مد، سینما، سرگرمی و فوتبال هزینه کرده تا به اهداف چشم‌انداز ۲۰۲۳ و تغییرات اجتماعی که مدنظر حاکمان آن است، برسد.

دیگر تازه‌واردها را بشناسید

این هفته مد لباس فاخر همچنین اولین حضور تام براون از ایالات‌متحده و چارلز دی ویلمورین فرانسوی در کنار نام‌های باسابقه‌ این رویداد مانند کریستین دیور خواهد بود.

دی ویلمورین که تنها ۲۶ سال دارد، پس از مدت کوتاهی فعالیت به عنوان مدیر هنری روشا (Rochas)، نشان تجاری خود را معرفی خواهد کرد. او هفته گذشته در کارگاه خود در حالی‌ که مجموعه‌اش را نهایی می‌کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیار خوشحال‌ام که همه این‌ها را تجربه کردم و اولین نمایشم را برگزار می‌کنم.»

استفان رولان، دیگر طراح مد فاخر، آخرین مجموعه خود را که به خواننده افسانه‌ای، ماریا کالاس، تقدیم شده است، در اپرا گارنیه ارائه می‌کند. این رویداد را کلود للوش، کارگردان کهنه‌کار فرانسوی، برای فیلم بعدی‌اش فیلمبرداری خواهد کرد. رولاند معتقد است که ادغام مد و سایر اشکال هنری حیاتی است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این در حرفه ما بسیار مهم است. من متوجه شده‌ام که این صنعت گاه‌گداری کمی اصلاح کم دارد. پول همه‌چیز نیست.» او از حضور فزاینده سعودی‌ها و به‌ویژه آشی در صنعت مد استقبال کرد.

رولاند افزود: «برای او بسیار خوشحال‌ام. مجموعه‌ای از استعدادها در عربستان سعودی وجود دارد که برای مدت طولانی نتوانسته بودند خود را آن‌طور که می‌خواهند بیان کنند.»

اوت کوتور (Haute couture) عبارتی فرانسوی به معنای «خیاطی فاخر» یا «لباس‌های دست‌دوز سطح بالا» است و به لباس‌هایی گفته می‌شود که از ابتدا تا انتها تماما با دست دوخته شوند.

اتاق اتحادیه‌های اوت کوتور فرانسه تعیین می‌کند کدام خانه‌ مد واجد شرایط واقعی‌ است تا «خانه‌ مد اوت کوتور» نامیده شود. بر اساس قوانین آن‌ها، تنها شرکت‌هایی که نامشان در فهرستی که هر سال از طرف کمیسیونی مستقر در وزارت صنعت تهیه می‌شود وجود دارد، می‌توانند از لقب اوت کوتور استفاده کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی