طراحان خاورمیانه‌ای در هفته مد فاخر پاریس

الی صعب (ساب)، زهیر مراد، رامی العلی و استودیو آشی محصولات بی‌نظیر و خیره‌کننده خود را به پایتخت مد جهان بردند

اگرچه رامی العلی و استودیو آشی بخشی از برنامه رسمی هفته مد فاخر پاریس نبودند، مجموعه‌هایی کاملا فاخر ارائه کردند-facebook/Rami Al Ali Couture-AFP

حضور تعداد زیادی از استعدادهای جهان عرب در نمایش‌های بهار/ تابستان هفته مد فاخر یا اوت‌کوتور پاریس ۲۰۲۳ که در آن آخرین مجموعه‌های خود را به نمایش گذاشتند، فصلی جدید در تاریخ طراحی مد سطح بالا در میان طراحان عرب را رقم زد.

خانه مد لبنانی مزون ربیع کیروز اوایل این هفته از مجموعه جدید خود رونمایی کرد و در ادامه، چهار طراح دیگر از منطقه منا نیز نمایش‌هایی برگزار کردند. دو خانه‌ مد الی صعب و زهیر مراد نیز هر دو مجموعه‌‌ای از طرح‌های فاخر خود را ارائه کردند؛ در حالی که رانی العلی و استودیو آشی‌ــ که موسس آن محمد آشی از عربستان سعودی است‌ــ جدیدترین مجموعه‌های خود را به نمایش گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه نه رامی العلی و نه استودیو آشی بخشی از برنامه رسمی هفته مد فاخر پاریس نبودند‌ــ برنامه‌ای با معیارهایی سخت‌گیرانه‌ که فدراسیون لباس و مد فرانسه (Federation de la Haute Couture et de la Mode)تعریف و تعیین می‌کندــ هر دو مجموعه‌هایی ارائه کردند که به معنای کامل کلمه مطابق تعریف مد فاخر بود.

الی صعب

صعب در آخرین مجموعه خود، کارهایی را به نمایش گذاشت که در فضایی نایاب بین‌اثیری و آراسته با جواهرات قرار گرفته بود. لباس‌های او با نقوشی برگرفته از تورهای عتیقه در طیفی از رنگ‌های طلایی کم‌رنگ و بی‌رنگ تا آبی مات تزیین شده بودند. این لباس‌ها در رژه نمایش، سبک و ظریف و در عین حال غنی و اشرافی به نظر می‌رسیدند.

زهیر مراد

در حالی که به نظر می‌رسید زهیر مراد کمی از استفاده غلیظ و شدید از گلدوزی‌ــ که در گذشته جزئی از کار او بودــ فاصله گرفته، تزیینات مجموعه جدید او نیم‌نگاهی به آرت دکو داشت و تزییناتی تار عنکبوتی و توری، اندکی آمیخته با سبک دهه ۱۹۷۰ و حاشیه‌های منجوق‌دوزی بلند در کارهای او به چشم می‌آمدند.

رامی العلی

مجموعه مد بهار ۲۰۲۳ رامی العلی، طراح سوری‌الاصل، از اسطوره یونانی «پشم طلایی» الهام گرفته شده بود. در حالی که نمایش او بخشی از برنامه رسمی هفته مد لباس فاخر پاریس نبود، آثار چشم‌نوازش با برش‌های ظریف و ماهرانه به اندازه دیگر شرکت‌کنندگان رسمی این رویداد زیبا بودند.

مجموعه طراحی‌های العلی با غور و تفحص در لباس‌های روز و شب در سایه‌هایی از شامپاینی، بژ، طلایی، آبی آسمانی، سبز مه‌آلود، اسطوخودوسی و صورتی رژگونه‌ای، از تاپ‌های زنانه همراه با شلوارهای دست‌دوز تا لباس‌ شب‌ها، پیراهن‌ها و مانتوها را در برمی‌گرفت.

استودیو آشی

استودیوی آشی که برای نخستین بار در پاریس در کنار آثار مد فاخر (اوت کوتور) نمایش می‌داد، از این فرصت استفاده کرد و با در کنار هم قرار دادن سختی و نرمی، فرم‌های چسبان و قالب بدن در مقابل لباس‌های گشاد و رها را بررسی کرد. این موضوع خود را به صورت یک لباس استوانه‌ای قالب‌بندی‌شده و تقریبا زره‌مانند با درخشش نقره‌ای در مقابل لباسی ابریشمین که روی یک غلاف نیمه‌شفاف شناور بود، نشان داد؛ در حالی که در جایی دیگر، ابری از پرهای عاجی‌رنگ در اطراف بالاتنه‌ای سفت و استخوانی قرار گرفته بودند.

این مجموعه با تزیینات راه‌راه به جز چند جزئیات نقره‌ای، عمدتا سیاه و سفید بود تا دقت در دوخت و خیاطی را برجسته کند و ورودی جسورانه و موفق به پاریس را برای این خانه مد سعودی رقم بزند.

بیشتر از مُد و زیبایی