حمله شبانه روسیه به کی‌یف با پهپادهای ساخت ایران

این حمله پهپادی شبانه پس از یک وقفه ۱۲ روزه اتفاق افتاد و نیروی هوایی اوکراین آن را خنثی کرد

مقامات نظامی اوکراین روز یکشنبه دوم ژوئیه (۱۱ تیر) اعلام کردند که روسیه پس از وقفه‌ای ۱۲ روزه، یک حمله پهپادی شبانه به کی‌یف و مناطق اطراف آن انجام داده اما سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین این تسلیحات را منهدم کردند.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین در ادامه گزارش خود از تازه‌ترین حمله ارتش روسیه به کی‌یف افزود که این تهاجم شامل هشت فروند پهپاد شاهد ساخت ایران و سه موشک کروز بود که سرنگون شدند.

سرهی پوپکو، ژنرالی که ریاست اداره نظامی کی‌یف را بر عهده دارد، در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «یک حمله دیگر دشمن به کی‌یف.»

روسلان کراوچنکو، رئیس نظامی این منطقه نیز در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که در اثر سقوط آوار هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه کی‌یف، سه خانه شخصی آسیب دیده و یک نفر مجروح شده است.

شاهدان رویترز نیز گزارش کردند صدای انفجارهایی را شنیدند که شبیه صدای برخورد سامانه‌های پدافند هوایی به اهداف بود.

اطلاعات بیشتری درمورد این حمله و ابعاد آن منتشر نشده است، با این حال خبرها حاکی از آن است که کی‌یف، مناطق اطراف آن و تعدادی از مناطق مرکزی و شرقی اوکراین در نیمه‌شب در معرض هشدار حملات هوایی قرار داشتند.

در همین حال گزارش‌هایی منتشر شده است که در اثر گلوله‌باران خرسون، چندین نفر زخمی شدند. بر اساس گزارش اداره نظامی منطقه خرسون تا ساعت ۱۲ بعدازظهر، گلوله‌باران روسیه در روز دوم ژوئیه به یک منطقه مسکونی در خرسون سبب شد یک ساختمان مسکونی، یک داروخانه و یک رستوران هدف قرار بگیرند و مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ادامه حملات ارتش پوتین به مناطق مختلف اوکراین، روز پنجشنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تشکیل صندوق دفاع از اوکراین شد. او هشدار داد که به‌دنبال شورش گروه واگنر و بروز بحران سیاسی بی‌سابقه در چند دهه گذشته در روسیه، ولادیمیر پوتین در صورتی که «ضعیف‌تر» شود «خطر بزرگ‌تری» را ایجاد خواهد کرد.

بورل همچنین گفت که اروپا باید از اوکراین برای «مدت طولانی» حمایت کند و افزود که این حمایت باید «در طول جنگ و پس از جنگ» باشد.

از سوی دیگر، گاردین گزارش داد که بر اساس آخرین به‌روزرسانی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا، روسیه نمایشگاه بین‌المللی ماکس ۲۰۲۳ خود را به احتمال زیاد به دلیل نگرانی‌های امنیتی در داخل کشور لغو کرده است.

نمایشگاه دوسالانه ماکس که در نزدیکی مسکو برگزار می‌شود، تجهیزات هوافضای نظامی و غیرنظامی روسیه را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه نخستین بار پس از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۳ در منطقه ژوکوفسکی شروع به کار کرد و یک رویداد مهم در صنعت کسب‌وکار در روسیه به حساب می‌آید.

 به گفته کارشناسان، نمایشگاه امسال احتمالا به دلیل نگرانی‌های امنیتی پس از حمله اخیر هواپیمای بدون سرنشین در داخل روسیه، لغو شده است. همچنین احتمال داده می‌شود برگزارکنندگان این نمایشگاه از آسیب رسیدن به شهرت چنین رویدادی در صورت حضور کمتر نمایندگان بین‌المللی آگاه بودند.

 تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برای صنعت هوافضای روسیه بسیار چالش‌برانگیز بوده و فعالیت در این عرصه که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، با مشکل مواجه شده است.

در همین حال، همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و روسیه از زمان حمله روس‌ها به اوکراین در اسفندماه سال ۱۴۰۰‌، شکل تازه‌ای به خود گرفت و مقام‌های دولت اوکراین بارها با ارائه مدارک و مستندات نشان دادند که جمهوری اسلامی بر خلاف گفته‌هایش هزاران پهپاد انتحاری مدل شاهد را برای کمک به دولت پوتین در این جنگ، به روسیه ارسال کرده است.

به همین دلیل دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا در یک سال گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه، در مورد «همکارهای گسترده نظامی» میان تهران و مسکو هشدار دادند و آن را برای جهان زیان‌بار توصیف کردند.

در تازه‌ترین مورد، روز نهم تیرماه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که با تامین پهپادهای تهاجمی برای ارتش روسیه، به تداوم تهاجم نظامی آن کشور علیه اوکراین کمک می‌کند.

بیشتر از جهان