حمله هوایی اسرائیل به حمص؛ موشک ضدهوایی سوریه بر فراز اسرائیل منفجر شد

به گفته یک ناظر جنگ، در حمله اسرائيل به اطراف حمص یکی از اعضای سپاه پاسداران کشته شده است

دود ناشی از حمله هوایی اسرائیل به مناطقی در حمص (اول مه ۲۰۲۰) - AFP

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، جنگنده‌های این کشور سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در حومه شهر حمص را هدف حمله قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک ناظر جنگ نوشت در این حمله یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز در این‌باره واکنشی نشان نداده‌اند.

همزمان، ارتش سوریه در بیانیه‌ای با تایید حملات هوایی اسرائيل، ادعا کرد که بیشتر این موشک‌ها را در آسمان منهدم و سرنگون کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی تلاش سامانه دفاع هوایی سوریه برای دفع حمله اسرائیل، یک موشک این سامانه بر فراز خاک اسرائیل منفجر شد. ارتش اسرائیل نیز در واکنش، در دور دیگری، مواضعی را در سوریه هدف قرار داد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اسرائیل یک پایگاه حزب‌الله را در حومه شمال شرقی حمص هدف قرار داده است که زرادخانه تسلیحاتی متعلق به این گروه لبنانی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه محسوب می‌شود.

گفته می‌شود صدای انفجار مهیب در آسمان حمص در شهر طرطوس در شمال غرب سوریه شنیده شده است.

رویترز به نقل از آفیخای آدرعیی، سخنگوی ارتش اسرائیل، نوشت سامانه‌ای که هدف جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفت ساعاتی پیش‌ یک موشک ضدهوایی به سمت اسرائیل شلیک کرده بود. به گزارش تایمز اسرائیل، صدای این انفجار در مرکز و جنوب کشور شنیده شده است.

بقایای این موشک که بر فراز اسرائیل منفجر شده بود در شهر رهط در جنوب این کشور فرود آمده و خساراتی به بار نیاورده است.

در تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بخشی از یک موشک زمین به هوا (به طول حدود ۱.۵ متر) متعلق به سامانه اس-۲۰۰ ساخت روسیه دیده می‌شود که در شهر رهط در جنوب اسرائیل فرود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود «سر جنگی» این موشک پس از برخورد به دیوار یک ساختمان، خسارت اندکی به آن وارد کرده است.

اسرائیل در ماه‌های گذشته بارها فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه و برخی مواضع مرتبط با شبه‌‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است. در اواسط ژوئن، اسرائیل انبارهای شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در دمشق را هدف قرار داد.

تل‌آویو مصمم است تا از نفوذ روزافزون تهران در سوریه جلوگیری کند و به این منظور، در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های زیر کنترل دولت سوریه انجام داده است، حملاتی که ارتش اسرائیل به‌ندرت به‌طور رسمی مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفته است.

همزمان، اسرائیل برای تقویت توان نظامی خود با خرید ۲۵ فروند جت رادارگریز اف-۳۵، تعداد جت‌های اف-۳۵ نیروی هوایی‌اش را به ۷۵ فروند می‌رساند.

افزایش نفوذ ایران در سوریه از زمان آغاز حمایت از بشار اسد در جنگ داخلی که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، شروع شد. شبه‌نظامیان متحد ایران، از جمله حزب‌الله، اکنون بر مناطقی در شرق، جنوب و شمال غرب سوریه و چند منطقه در حومه دمشق تسلط دارند.

بیشتر از