داستان پیراهن سنجاق‌قفلی‌دار ورساچه «لیزهرلی»

هرلی در سال ۱۹۹۴ این پیراهن را پوشید و آن را به خاطره‌ تبدیل کرد

آن زمان هرلی مشهور نبود، اما مدل فوق‌العاده آن پیراهن چنان توجه مطبوعات را به او جلب کرد که یک شبه نامش بر سر زبان‌ها افتاد -Rex Features

هیو گرنت گفته، لیز هرلی فقط به این دلیل پیراهن سنجاق‌قفلی‌دار ورساچه را پوشید و آن را به اسطوره تبدیل کرد که سایر طراحان لباس، شخصیت او را نمی‌شناختند و به او بی‌احترامی کردند.

هرلی ۵۴ ساله در سال ۱۹۹۴ همراه گرنت - که آن موقع دوست‌پسرش بود، در مراسم اولین اکران فیلم چهار عروسی و یک ختم شرکت کرد و این پیراهن را پوشید.

آن زمان هرلی مشهور نبود، اما مدل فوق‌العاده آن پیراهن چنان توجه مطبوعات را به او جلب کرد که یک شبه نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا گرنت ۵۹ ساله در مستند جدیدی که شبکه بی بی سی ساخته، گفته وقتی هرلی از شرکت‌های لباس و خوش‌پوشی پرس‌و‌جو کرد که کدامیک حاضرند برای مراسم فرش قرمز به او لباس امانت بدهند هیچ‌کدام قبول نکردند.

او می‌گوید به خاطر این که هرلی را نمی‌شناختند قبول نکردند. «طفلک الیزابت به چند طراح ممتاز زنگ زد و همگی گفتند: "نه، تو کی هستی؟" یا "نه، به تو لباس امانت نمی‌دهیم".»

آقای گرنت در ادامه گفت: «اما ورساچه گفت: "بله، به شما لباس امانت خواهیم داد." و پیراهنی که فرستادند همان بود که سنجاق‌قفلی داشت. لیز فوری پیراهن را به تن کرد. من ابرویی بالا انداختم و راهی مراسم شدیم».

این پیراهن ماکسی مشکی به خاطر طراحی غیرعادی و بدن‌نمایش معروف شد. پیراهن را جیانی ورساچه طراحی کرده بود و در مراسم خوش‌پوشی مجموعه لباس‌های بهار و تابستان ۱۹۹۴ این شرکت، بر تن هلنا کریستین‌سن به نمایش درآمده بود.

این پیراهن بندهای دوتایی روی شانه داشت و پهلوهایش چسبان بود؛ دامنش تا بالای ران چاک داشت و دو سوی چاک پهلویش با ۲۴ سنجاق‌قفلی طلایی به هم وصل شده بود.

هرلی در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با مجله هارپرز بازار گفته فکرش را هم نمی‌کرد این پیراهن این قدر تاریخ‌ساز شود و با برنامه قبلی آن را نپوشیده، بلکه خیلی اتفاقی و ناگهانی قرار شده آن را بپوشد.

او گفت: «خوشحالم پیراهنی که پوشیدم چشم بعضی آدم‌ها را گرفته، اما آن زمان واقعاً برایم موضوع مهمی نبود».

او در این مصاحبه گفت: «باید فوری برای شرکت در اولین اکران فیلم هیو، پیراهنی پیدا می‌کردم. یادم می‌آید رفتم دفتر کارشان و همینطوری از یک کیسه پلاستیک سفید، پیراهنی را کشیدند بیرون».

این پیراهن در سال ۲۰۰۲ در بخش مروری بر آثار ورساچه در موزه ویکتوریا و آلبرت، عنوان جاذبه برتر را از آن خود کرد. نسخه جدیدی از آن در فروشگاه هَرودز لندن به قیمت ۱۰ هزار پوند به فروش رسید. در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاهی با عنوان «پانک: آشوب در طراحی لباس» در موزه هنر متروپولیتن به نمایش درآمد. حتی در وبسایت ویکیپدیا نیز صفحه‌ای برای این پیراهن ساخته‌ شده است.

حالا دیگر در افواه آن را با عنوان «پیراهنه» می‌شناسند و تا کنون بسیاری از چهره‌های معروف سعی در تقلید از آن داشته‌اند، از جمله لیدی گاگا که در سال ۲۰۱۲ آن را پوشید.

در این مستند، ریچارد کرتیس می‌گوید اول کار نزدیک بود به گرنت در فیلم چهار عروسی و یک ختم، نقشی ندهیم.

او گفت: «برای نقش اصلی فیلم از حدود ۶۰ نفر امتحان گرفتیم و هیچ کدام بامزه نبودند».

کرتیس گفت: «اصلاً دلم نمی‌خواست او این نقش را بازی کند چون زیادی شیک و خوش‌تیپ بود و فکر می‌کردم کسی که آنقدر خوش‌تیپ باشد نمی‌تواند با دخترها آن‌همه به مشکل بخورد».

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی