جان بولتون: فشار حداکثری بر کره شمالی واقعیت ندارد

به گزارش سی ان ان، كیم جونگ اون قصد دارد سیاستی سختگیرانه علیه آمریکا اتخاذ كند

مشاور پیشین رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید، ترامپ در مورد جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بلوف می‌زند- Brendan Smialowski / AFP

مشاور پیشین ترامپ می‌گوید اگر کره شمالی در مقابل آمریکا عرض‌اندام کند، رئیس جمهور باید بپذیرد که راهکار سیاسی شکست خورده است

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، در صریح‌ترین انتقاد خود از سیاست خارجی دونالد ترامپ گفته است كه او در مورد جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بلوف می‌زند.

بولتون که در ماه سپتامبر از دولت ترامپ استعفا داد، در مصاحبه با وبسایت خبری «اکسیوس» گفت ترامپ در مورد کره شمالی بیشتر «سیاست لفاظی» دارد تا یک برنامه جدی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این تصور که ما به نوعی فشار حداکثری را بر کره شمالی وارد می‌کنیم، متأسفانه واقعیت ندارد. تقریبا سه سال از عمر دولت ترامپ گذشته است و هیچ پیشرفت آشکاری در زمینه وادار کردن کره شمالی به اتخاذ تصمیمی استراتژیک برای انصراف از توسعه تسلیحات هسته‌ای نمی‌بینیم.»

این سخنان بولتون در حالی مطرح می‌شود که به دنبال افزایش تنش‌ها یک مقام بلندپایه کره شمالی گفته است کشورش در ماه دسامبر یک «هدیه کریسمس» برای آمریکا خواهد فرستاد.

براساس گزارش سی ان ان، تصور می‌شود كه كیم جونگ اون در حال برنامه‌ریزی است تا سیاستی سختگیرانه علیه آمریکا اتخاذ كند و این امر باعث می‌شود كه موضوع خلع سلاح هسته‌ای از میز مذاکره حذف شود و مذاکرات متوقف شود.

بولتون به اکسیوس گفت اگر کره شمالی در مقابل آمریکا بأیستد، دولت ترامپ باید بپذیرد که راهکاری سیاسی او با شکست روبرو شده و باید رویکرد سختگیرانه‌تری در مقابل کیم اتخاذ کند.

مشاور پیشین ترامپ گفت معتقد است وقتی که دولت ترامپ قول می‌دهد که اجازه نخواهد داد کره شمالی سلاح‌های اتمی بسازد که بتواند با آن به آمریکا و متحدانش حمله کند، درعمل چنین نیتی ندارد.

بولتون گفت، اگر ترامپ در برخورد با کره شمالی جدی بود، رویکرد متفاوتی اتخاذ می‌کرد.

بولتون قبلا از استفاده از زور برای تغییر رژیم در کره شمالی حمایت کرده است و به همین دلیل وزارت خارجه این کشور به شدت از او انتقاد کرده است.

در ماه مه، در پاسخ انتقاد بولتون از آزمایش‌های موشکی کره شمالی، سخنگوی حکومت این کشور او را «جنگ‌طلب» نامید.

سال گذشته، ترامپ پس از دیدار با کیم گفت «دیگر هیچگونه تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی وجود ندارد.»

اما، از آن زمان تاکنون گفتگوها متوقف شده‌اند و تحلیلگران معتقدند کره شمالی توانایی‌های هسته‌ای خود را توسعه داده است.

استیون بیگن، معاون وزیر خارجه آمریکا، اخیرا گفت اگر کره شمالی به تهدیدهای خود مبنی بر آزمایش تسلیحات پیشرفته ادامه دهد، به شدت به تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار در شبه‌جزیره کره آسیب خواهد زد.»

بولتون در واکنش به اظهارات بیگن گفت که وی با این سخنان نشان می‌دهد که بیش از هر شخص دیگری کره شمالی را دست کم گرفته است.

© The Independent