جیش‌العدل سه شهروند افغانستان، پاکستان و ایران را به اتهام همکاری با سپاه اعدام کرد

این افراد برای مرکز ۲۳ نبوت، نهاد مخفی مرتبط با سپاه پاسداران کار می‌کردند

جیش‌العدل با انتشار اطلاعیه و ویدیویی ۱۵ دقیقه‌ای، از اعدام سه تن به نام‌های ناصر افغان، عدنان بلوچ و وارث ملازهی که شهروندان افغانستان، پاکستان و ایران‌اند، به اتهام همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

بر اساس اطلاعیه جیش‌العدل که روز سه‎‌شنبه ۷ تیر در کانال‌های تلگرامی این گروه شبه‌نظامی منتشر شد، افراد نامبرده با «مرکز ۲۳ نبوت» که یک نهاد مخفی سپاه پاسداران است، همکاری می‌کردند و ماموریت آنان کشتن اعضای جیش‌العدل بوده است.

در اطلاعیه جیش‌العدل آمده است: «این تیم در تلاش برای ترور فرماندهان سازمان جیش العدل مدتی مشغول جمع‌آوری اطلاعات بودند و پس از آن برای ترور دو تن از فرماندهان سازمان جیش‌العدل اقدام کردند.»

جیش‌العدل در مورد زمان و مکان دقیق اعدام شدن این افراد اطلاعاتی منتشر نکرد، اما ادعا کرد که افراد نامبرده «پس از محاکمه و تحقیق هیئت قضایی سازمان مجرم شناخته شدند و حکم اعدام مدتی پیش به اجرا درآمده است.»

در ویدیویی که جیش‌العدل منتشر کرد، سه فرد اعدام‌شده ابتدا به یک قرارگاه نظامی این گروه در منطقه‌ای کوهستانی برده می‌شود و در آنجا از اعتراف‌های آنان فیلم گرفته می‌شود. در این ویدیو، ناصر افغان می‌گوید اصالتا اهل منطقه دهمزنگ در استان نیمروز افغانستان است و از مدتی پیش در شهرستان سراوان زندگی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو فرد دیگر هم خودشان را عدنان بلوچ، ساکن منطقه پنجگور در پاکستان و وارث ملازهی شهروند ایران و ساکن شهرستان سراوان معرفی می‌کنند.

آنان در اعتراف‌های خود با حضور نظامیان جیش‌العدل می‌گویند که برای مرکز ۲۳ نبوت کار می‌کردند و موظف بودند فرماندهان جیش‌العدل و برخی افرادشان در سیستان و بلوچستان را ترور کنند.

ناصر، شهروند افغانستان، در این ویدیو می‌گوید که مدتی قبل از طریق افراد مرتبط با سپاه پاسداران به واحد نظامی مرکز ۲۳ نبوت جذب و به او وعده داده شد که به او شناسنامه ایرانی، اسلحه و دیگر امکانات داده می‌شود.

در ویدیو جیش‌العدل آمده که مرکز ۲۳ نبوت در شیراز، بلوچستان و همدان فعالیت می‌کند و برنامه‌های عملیاتی آن، متمرکز بر جذب و استخدام شهروندان خارجی به ویژه افغان‌ها و پاکستانی‌ها است.

وارث ملازهی، شهروند ایرانی، در این ویدیو می‌گوید که یک بار با همکاری چند مهاجر افغان‌ در ایران و با حمایت سپاه پاسداران، به یکی از خودروهای ارتش پاکستان در مرز با ایران حمله کرده‌اند. او می‌گوید که در انتقال افغان‌های جذب‌شده در مرکز ۲۳ نبوت از یک محل به محل دیگر برای اجرای عملیات نظامی هم فعالیت کرده است.

وارث ملازهی در ادامه اعتراف می‌کند که یک بار هم یکی از فرماندهان طالبان را به سراوان ایران برده است تا با فرماندهان سپاه ملاقات کند و در مورد حمله به یکی از قرارگاه‌های جیش‌العدل با او هماهنگی شود. راستی‌آزمایی این اعتراف‌ها که ممکن است زیر شکنجه و تهدید گرفته شده باشد، دشوار است.

جیش‌العدل در اطلاعیه خود تهدید کرده است که نام‌ و مشخصات افراد مرتبط با مرکز ۲۳ نبوت را از سه فرد اعدام‌شده به دست آورده‌‎ است و افرادی که در ترور سران بلوچ و تلاش برای کشتن فرماندهان این گروه دست داشتند، تحت تعقیب‌اند.