یکی از رهبران نظامی جیش‌العدل کشته شد

ملاعمر شاهوزهی و دو فرزندش به دست پلیس ضدتروریسم پاکستان کشته شده است

تصویری که در شبکه‌های اجتماعی از اجساد ملاعمر شاهوزهی و فرزندانش منتشر شده است

رسانه‌های ایرانی و پاکستانی از کشته‌شدن ملاعمر شاهوزهی، یکی از رهبران نظامی جیش‌العدل در اطراف شهر تربت در جنوب‌غرب پاکستان و در نزدیکی مرز ایران خبر دادند.

این رویداد دو روز پس از سفر محمدجواد ظریف به پاکستان رخ داد.

براساس تصاویری که رسانه‌های پاکستانی منتشر کرده‌اند ملاعمر شاهوزهی و دو پسرش در ایست بازرسی یا کمین پلیس ضدتروریسم پاکستان کشته شده‌اند.

گفته می‌شود که ملاعمر شاهوزهی فرمانده یکی از شاخه‌های نظامی گروه جیش‌العدل بوده است.

تقویت نیروهای ضدتروریسم در نوار مرزی ایران و پاکستان یکی از دستاوردهای ایران از سفر اردیبهشت سال گذشته عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به تهران و دیدار با حسن روحانی و علی خامنه‌ای بود.

عمران‌خان در این سفر و در نشست خبری با رئیس‌جمهور ایران گفت که مصمم است کدورت‌ها میان دو کشور که به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی ایجاد شده را برطرف کند: «به نظرم مسئله تروریسم داشت باعث افزایش اختلافات بین کشورهایمان می‌شد و همین بود که برایم بسیار مهم بود که با رئیس امنیتی‌مان به اینجا بیایم. آمدم تا مشکلاتمان را حل کنیم.»

هر چند درباره ملاعمر شاهوزهی اطلاعات گسترده‌ای در اختیار نیست ولی براساس اطلاعیه‌هایی که جیش‌العدل و دیگر رسانه‌ها در سال‌های گذشته صادر کرده‌اند، او یکی از فرماندهان نظامی قدرتمند این گروه بوده است.

او پیش از تشکیل جیش‌العدل و جندالله با یک گروه دیگر به نام سپاه محمدرسول‌الله به رهبری مولابخش درخشان همراه بوده است.

گروه جیش‌العدل دست‌کم یکی از عملیات‌هایی که در سال ۱۳۹۲ انجام شده را به صورت مستقیم به ملاعمر شاهوزهی نسبت می‌دهد.

این گروه در آذر ۱۳۹۲ اعلام کرد که یک هلی‌کوپتر نظامی ایران را در انتقام از حمله راکتی به محل زندگی ملاعمر شاهوزهی که به کشته‌شدن یک کودک و چند زن منجر شد، هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایران این موضوع را نپذیرفتند و اعلام کردند که هلی‌کوپتر نقص فنی داشته است.

گروه جیش‌العدل که در تابستان سال ۱۳۹۸ در لیست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفت در سال‌های گذشته مسئولیت چندین عملیات از جمله ربودن مرزبانان ایرانی و حمله به اتوبوس نیروهای سپاه را پذیرفته است.

جیش‌العدل در سال ۱۳۹۱ و پس از انحلال گروه‌ جندالله در پی اعدام عبدالمالک ریگی ایجاد شد.

بیشتر از