کمک ۵۰۰ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین

این کمک طبق اختیارات قانونی رئیس‌جمهوری و بدون نیاز به تایید کنگره به اوکراین اختصاص یافته است

پنتاگون روز سه‌شنبه ششم تیر (۲۷ ژوئن)، از اختصاص یک بسته نظامی جدید ۵۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین خبر داد. هدف از این کمک نشان دادن ادامه حمایت آمریکا از نبرد اوکراین در مقابل روسیه پس از شورش اخیر گروه شبه‌نظامی واگنر علیه مسکو به شمار می‌رود. 

بر اساس بیانیه پنتاگون، این بسته شامل خودروهای زمینی از جمله خودروهای جنگی «بردلی»، نفربرهای زرهی «استرایکر» و مهمات برای سامانه‌های موشکی است. 

پنتاگون گفت که بسته فوق «شامل قابلیت‌های مهم برای حمایت از عملیات ضد‌تهاجمی اوکراین، تقویت پدافند هوایی آن کشور … و سایر تجهیزات برای کمک به اوکراین در عقب راندن نیروهای تجاوزکار روسیه است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «صمیمانه از ارائه بسته کمک دفاعی ۵۰۰ میلیون دلاری [آمریکا] قدردانی می‌کنم. خودروهای زرهی بردلی و استرایکر، مهمات، موشک‌های پاتریوت و استرینگر قدرت بیشتری به ما می‌دهد.»

بودجه این بسته نظامی با استفاده از یک بند قانونی اختیارات ریاست‌جمهوری آمریکا موسوم به «پی‌دی‌ای» تامین شده است که به رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد بدون نیاز به تایید کنگره در مواقع اضطراری از بودجه دولت برداشت کند و از موجودی مضاعف دولت ایالات متحده آمریکا به دست می‌آید. 

بسته کمک‌های امنیتی اخیر، چهل‌ویکمین مورد کمک‌های ایالات متحده به اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ به این سو است، یعنی زمانی که روسیه حمله نظامی خود به اوکراین را آغاز کرد. 

کمک‌های آمریکا به اوکراین در این مدت در کل بیش از ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

بیشتر از جهان