پوتین: سربازان واگنر یا با وزارت دفاع قرارداد ببندند یا به بلاروس بروند

پوتین همچنین هشدار داد که هر گونه تلاش برای باج‌خواهی و ناآرامی در روسیه محکوم به شکست است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شامگاه دوشنبه‌ به وقت روسیه (۲۶ ژوئن -۵ تیر) در سخنانی خطاب به مردم روسیه که مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، از«وطن‌پرستی» آن‌ها در جریان شورش گروه واگنر تشکر کرد.

پوتین همچنین از سربازان و فرماندهان واگنر که خون نریختند، تشکر کرد و گفت که می‌توانند با وزارت دفاع قرارداد ببندند یا به بلاروس بروند. او افزود که «اکثریت قاطع» سربازان گروه واگنر وطن‌پرستان روس‌اند و گفت که با توقف و عقب‌نشینی، از خونریزی بیشتر جلوگیری کردند.

این سخنان ولادیمیر پوتین عملا به معنای انحلال گروه واگنر است و مشخص نیست که واکنش یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه، به این سخنان چه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین همچنین هشدار داد که هر گونه تلاش برای باج‌خواهی و ناآرامی در روسیه محکوم به شکست است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت که غرب و اوکراین می‌خواهند که روس‌ها همدیگر را بکشند و او دستورهایی برای جلوگیری از خونریزی در جریان شورش واگنر صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزودکه تمام تصمیم‌های لازم برای خنثی ‌کردن تهدید، از همان ابتدا اتخاذ شد و «شورش به هر حال سرکوب می‌شد و سازماندهندگان متوجه شدند که اقداماتشان جنایتکارانه ‌است».

او افزود، کسانی که این شورش را به‌ راه ‌انداختند، «می‌خواستند روس‌ها ببازند و جامعه ما غرق خون شود، اما محاسبه‌شان اشتباه بود».

پوتین در بخشی از سخنانش از تلاش‌های الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس، در حل مسالمت‌آمیز این شورش تشکر کرد، اما گفت که این وحدت جامعه روسیه بود که نقش تعیین‌کننده را ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از پایان سخنان ولادیمیر پوتین، رسانه‌های دولتی روسیه خبر دادند که پوتین در حال برگزاری نشستی با سرویس‌های امنیتی روسیه است. گفته شده است که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیز در این دیدار حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین در این جلسه از مقام‌های امنیتی دولت خود برای عملکردشان در جریان شورش مسلحانه تشکر کرد. او گفت: «شما را گرد آوردم تا بابت کاری که انجام دادید، از شما تشکر کنم.»

شویگو در حالی در این جلسه حضور داشت که یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، پیش از حرکت دادن نیروهایش به سمت مسکو در روز شنبه، خواستار اخراج او شده بود. اما والری گراسیموف، ژنرال ارشد روسیه که رهبر واگنر خواستار اخراج او نیز بود، در ویدیو این دیدار که کرملین منتشر کرده است، دیده نمی‌شود.

سخنان پوتین در شرایطی بیان شد که ساعاتی پیش از آن، یوگنی پریگوژین در نخستین پیام خود پس از متوقف کردن شورش دو روزه‌اش علیه کرملین، با این ادعا که هدف این شورش نجات گروه واگنر بود نه سرنگونی دولت روسیه، از شورش گروه خود دفاع کرد.