احضار گسترده دانشجویان به کمیته‌های انضباطی

فشارهای امنیتی و آزار دانشجویان در خوابگاه‌ها و هنگام برگزاری امتحانات ادامه دارد

کمیته‌های انضباطی همچنان به صدور احکام تعلیق و اخراج دانشجویان ادامه می‌دهندــ شوراهای صنفی دانشجویان کشور

در روزهای پایانی سال تحصیلی در دانشگاه‌ها، فشارهای امنیتی و احضار گسترده دانشجویان به کمیته‌های انضباطی هنگام برگزاری امتحانات و همچنین در خوابگاه‌ها افزایش یافته است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، بسیاری از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌ دانشگاه چمران اهواز به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. این احضاریه‌ها اغلب پس از تاریخ تعیین‌شده برای مراجعه به کمیته به دست دانشجویان رسیده‌اند و در آن‌ها، درباره دلیل احضار توضیحی داده نشده‌ است.

دانشجویانی که به کمیته انضباطی رفته‌اند، دلیل این احضار‌ها را رعایت نکردن حجاب اجباری و قوانین پوشش اعلام کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، کمیته انضباطی برای تشکیل پرونده تنها به گزارش مسئولان ورودی‌ها استناد کرده‌اند؛ گزارش‌هایی که هیچ سند و مدرکی دال بر تخلف دانشجویان در آن دیده نمی‌شود. چند تن از دانشجویان گفته‌اند که در بعضی موارد، مسئول گیت به دلایل شخصی برای آنان گزارش تخلف رد کرده ‌است.

دانشجویان دانشگاه چمران پیش از این نیز اعلام کرده بودند که در دانشگاه و خوابگاه رویکرد کنترل حداکثری طرز پوشش دانشجویان در پیش گرفته شده است. به گفته آن‌ها، مسئولان دانشگاه ناگهان در یک روز برای تعدادی از دانشجویان ساکن خوابگاه چمران حکم لغو اسکان صادر کردند که پس از پیگیری دانشجویان مشخص شد این لغو اسکان به علت نکردن رعایت حجاب بوده است.

در مراجعه این دانشجویان به مسئولان حراست دانشگاه، مشخص شد حراست از این دانشجویان هنگام ورود به خوابگاه یا خروج از آن عکس گرفته است که نشان می‌دهد تمام این مدت در حال جمع‌آوری و تهیه‌ مدارکی علیه دانشجویان بوده‌اند.

چند دانشجو هم گزارش داده‌اند که مسئولان حراست گیت اسامی دانشجویانی را که بدون حجاب به خوابگاه وارد یا از آن خارج می‌شوند، یادداشت می‌کنند. از سوی دیگر، دایره این سختگیری‌ها به داخل خوابگاه نیز کشیده شده است و نیروهای حراست به بهانه‌ حضور مردان، حتی در حیاط خوابگاه نیز درباره پوشش به دانشجویان ایراد گرفته و برای تهدید، اسامی عده‌ای را یادداشت کرده‌اند.

نیروهای حراست خوابگاه‌های دانشگاه چمران طی ماه‌های گذشته با حراست دانشگاه و نیروهای امنیتی همکاری بسیاری داشتند. این نیروها به علت شناخت بیشتر از دانشجویان، در جریان اعتراض‌ها دانشجویی در دانشگاه حاضر می‌شدند و به شناسایی و پرونده‌سازی برای معترضان کمک می‌کردند. به گزارش دانشجویان این دانشگاه، برخی نیروهای حراست خوابگاه خود به این موضوع اذعان کرده‌اند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد افزایش فشارها بر دانشجویان خوابگاهی منتشر شده بود که گزارش‌ها از حضور بی‌مورد نیروهای حراست در سلف خوابگاه دختران دانشگاه فردوسی و آزار دانشجویان یکی از آن موارد بود. پس از آن حراست این دانشگاه برای دانشجویان در سالن مطالعه این دانشگاه هم مزاحمت ایجاد کرد. گفته می‌شود روز شنبه پس از آنکه حراست دوربین‌ سالن مطالعه دختران را چک کرده، یکی از نیروهای زن برای تذکر دادن به دانشجویان وارد سالن مطالعه شده و دانشجویان را تهدید کرده است که «اگر خودتان را نپوشانید، از شما تعهد خواهیم گرفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته گذشته نیز، هنگامی که دانشجویان به سالن مطالعه مراجعه کردند، متوجه شدند پنجره‌های سالن مطالعه به دستور حراست با کاغذ پوشانده شده‌اند. دانشجویان این اقدام را در راستای تفکیک جنسیتی در دانشگاه می‌دانند تا صورت دختران از بیرون سالن قابل‌مشاهده نباشد.

فشار بر دانشجویان خوابگاهی به بهانه‌های مختلف به همین‌جا ختم نمی‌شود. چندی پیش، حدود ۲۰ دانشجوی ساکن خوابگاه‌ متاهلان جلال آل‌احمد دانشگاه تهران به اتهام ایجاد مزاحمت و وقفه در کلیه امور دانشگاه به یک نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شدند.

مصداق این اتهام تخلیه‌ نکردن خوابگاه اعلام شده است؛ در حالی که دانشجویان محکوم‌شده در بازه مجاز سنوات رفاهی قرار دارند و حق دارند از خوابگاه استفاده کنند اما دانشگاه تهران به بهانه کمبود خوابگاه متاهلان، دانشجویان را زودتر از موعد به تخلیه‌ خوابگاه مجبور می‌کند. این در حالی است که در همین خوابگاه، تعداد زیادی واحد خالی وجود دارد که به دانشجویان داده نمی‌شود.

کمیته‌ انضباطی‌ها هم در روزهای اخیر به صدور احکام تعلیق و اخراج دانشجویان ادامه می‌دهند. تبدیل حکم تعلیقی یک دانشجو به حکم اجرایی به بهانه اعتراض قانونی او یکی از اتفاق‌های تازه در دانشگاه شریف است.

سجاد بهرامی پاکرو، دانشجوی کارشناسی مهندسی دریا در دانشگاه شریف، در کمیته تجدیدنظر این دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات به صورت اجرایی محکوم شد. به گزارش دانشجویان متحد، حکم بدوی این دانشجو دو ترم محرومیت از تحصیل به صورت تعلیقی بود اما با اعتراض قانونی او، حکم این دانشجو ناگهان تشدید شد. حکم قطعی سجاد بهرامی پس از شرکت او در آخرین امتحان دوره ‌کارشناسی و‌ در آخرین هفته ترم ابلاغ شد‌ تا حداکثر فشار ممکن بر این دانشجو وارد شود.

امیرحسین عسکری، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، هم از ممنوع‌الورود شدن و ضبط کارت دانشجویی‌اش خبر داد. او در توییتر نوشت که حراست با خشونت کارت دانشجویی‌اش را ضبط کرده است. او در مورد این اتفاق نوشت: «در تاریخ ۲۷ خردادماه بدون بیان هیچ دلیلی و نداشتن هیچ پرونده انضباطی، حراست دانشگاه کارت دانشجویی‌ام را به‌طرز غیرقانونی و با اعمال زور گرفت. پس از تماس با کلانتری برای صورت‌جلسه کردن این اعمال، نه‌تنها هیچ پاسخ قانونی از طرف حراست دانشگاه داده نشد، بلکه از طرف مقام بالاتر دانشگاه تهدید شدم. هرچند نامه‌ای نوشته و برای ریاست دانشگاه ارسال شد، جوابی دریافت نشد.»

امیرحسین عسکری پیش از این از ۱۰ آبان تا ۲۱ آذر ۱۴۰۱ در بازداشت به سر برده بود.

از طرفی، علی‌رغم صدور حکم تعلیق ترم جاری برای محمدحسین شعاعی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه علامه، و گذشت بیش از سه ماه از ممنوع‌الورودی او به دانشگاه، نه تنها ترم فعلی برای او حذف نشده، بلکه نمره تمامی دروس برای این دانشجو صفر رد شده است. شعاعی پیش‌تر در مهر ۱۴۰۱ به مدت ۱۱ روز در بازداشت بود و در ترم جاری به علت شرکت در اعتراض‌ها با حکم تعلیقی روبرو شد. در این شرایط، دانشگاه موظف است حکم تعلیق دانشجو را در ترم جاری اعمال کند زیرا در صورت اعمال نشدن آن، دانشجو در ترم‌های آینده با مشکلات آموزشی مواجه خواهد شد.