سازمان ملل: وضعیت فعلی کرانه باختری «وخیم» است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت اسرائیل خواست اقدامات خشونت‌آمیزش در کرانه باختری را متوقف کرده و با ساکنین این منطقه بر اساس موازین حقوق بشر رفتار کند

روزنامه اورشلیم‌پست با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳، به اظهارات کمیسر عالی حقوق بشرِ سازمان ملل متحد در ارتباط با خشونت‌های روزهای گذشته میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کرانه باختری رود اردن پرداخت.

به‌گزارش این روزنامه اسرائیلی، فولکر تورک با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، که از طریق یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد قرائت شد، وضعیتِ فعلی در کرانه باختری رود اردن را «وخیم» دانست و تاکید کرد نیروهای اسرائیلی ۷ تن از فلسطینی‌های ساکن یک اردوگاه پناهندگان، از جمله شماری کودک را کشته‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل در روز دوشنبه، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳، مجموعه‌ای از حملات را به اردوگاه پناهجویان شهر جنین انجام دادند که به‌گزارش سازمان ملل متحد به کشته شدن ۷ فلسطینی، از جمله یک دختر و یک پسر زیر ۱۸ سال، منجر شد. سازمان ملل متحد در عین‌حال تاکید کرد ۹۱ فلسطینی نیز در جریان این حمله‌ها مجروح شده‌اند.

به‌گزارش دولت اسرائیل حملات هوایی روز دوشنبه در جریان عملیات نیروهای اسرائیلی با هدفِ بازداشت دو تن از اعضای گروه‌های اسلامگرای حماس و جهاد اسلامی به‌وقوع پیوست و سخنگوی ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در جریان عملیات مورد نظر از «هلی‌کوپتر و پهپاد» استفاده کرده‌اند؛ تسلیحاتی نظامی که اگرچه ارتش اسرائیل در حملاتش به نوار غزه به‌کرات از آنها استفاده کرده است اما استفاده از آنها در درگیری‌هایش با فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری امری نادر به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو فولکر تورک در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود نوشت خشونت‌های هفته جاری در کرانه باختری رود اردن را ناشی از تهدید اسرائیلی‌ها در استفاده از تسلیحات پیشرفته، مثل هلی‌کوپتر و پهپاد، علیه فلسطینی‌ها می‌داند.

فولکر تورک همچنین در فرازی از بیانیه مورد نظر تاکید کرد خشونت‌های هفته جاری در کرانه باختری دارد از کنترل خارج می‌شود و ارزیابی‌های این مقام ارشد سازمان ملل متحد نشان می‌دهد این خشونت‌ها ناشی از اظهارنظرهای به‌لحاظ سیاسی تند و جنجال‌برانگیز اسرائیلی‌ها است.

به‌گفته تورک، بمباران هوایی اردوگاهِ پناهجویان جنین بیش از آنکه در خدمت اجرای قانون باشد ناشی از تشدید خصومت‌های مسلحانه است. از این‌رو کمیسر عالی حقوق بشرِ سازمان ملل متحد در بخش پایانی بیانیه‌اش از مقام‌های دولت اسرائیل خواست تا «هر چه سریع‌تر» اقداماتشان در کرانه باختری را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند و با مردم ساکن این منطقه بر پایه اصول بین‌المللی حقوق بشر، از جمله «حفاظت و ادای احترام به حق زندگی انسان‌»، رفتار کنند.

در پی درگیری‌های روز دوشنبه در جنین، گروهی از فلسطینی‌های مسلح در روز سه‌شنبه یکی از پمپ بنزین‌های شهرک یهودی‌نشینِ «عِلی»، واقع در کرانه باختری، را هدف حمله مسلحانه قرار دادند و ۴ شهروند اسرائیل را به‌قتل رساندند و ۴ تن دیگر را زخمی کردند.   

پس از این واقعه، ارتش اسرائیل و آژانس اطلاعاتی این کشور (شین‌بت) با انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳، اعلام کردند اعضای یک هستهٔ تروریستیِ مستقر در کرانه باختری رود اردن را با استفاده از یک فروند هواپیمای بدون سرنشین کشته‌اند. این دو نهاد اسرائیلی در بیانیه مورد نظر تاکید کردند ماموران‌شان اعضای هسته تروریستی مذکور را در زمان ارتکاب تیراندازی تروریستی در روستای جلمه، واقع در ۵ کیلومتری شمالِ شهر جنین، شناسایی کرده بودند.

بیشتر از جهان