عبور کشتی گارد ساحلی آمریکا از تنگه تایوان یک روز پس از سفر بلینکن به پکن

روز سه‌شنبه، هم‌زمان با عبور کشتی گارد ساحلی ایالات متحده از تنگه تایوان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین را «دیکتاتور» خواند

یک روز پس از پایان سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین، یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۰ ژوئن،  از تنگه تایوان گذشت.

چین، عبور این کشتی از تنگه تایوان را اقدامی تبلیغاتی خوانده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده، روز پنجشنبه  گفت، ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده روز پنجشنبه، ۲۲ ژوئن، اعلام کرد که کشتی امنیت ملی استراتون روز سه‌شنبه براساس قوانین بین‌المللی مربوط به آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز دریاهای آزاد، از تنگه تایوان عبور کرده است.

این تنگه که چین را از تایوان جدا می‌کند، از نظر سیاسی بسیار حساس است زیرا پکن بر فشارهای سیاسی و نظامی خود برای مجبور کردن تایپه به پذیرش حاکمیت چین افزوده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود افزود: «عبور کشتی استراتون از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به آزاد و باز بودن اقیانوس‌های هند و آرام است. ارتش ایالات متحده در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، فعالیت می‌کند.»

کشتی استراتون، تنها یک روز پس از پایان سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پکن، از تنگه تایوان گذشت. در جریان این سفر که دستاورد چندانی نداشت، دو کشور کوشیدند با مهار رقابت‌های شدید خود، از کشیده شدن این رقابت‌ها به یک درگیری جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، هم‌زمان با عبور کشتی گارد ساحلی ایالات متحده از تنگه تایوان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین را «دیکتاتور» خواند.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اظهارات، رئیس‌جمهوری آمریکا را به «تحریک سیاسی» متهم کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه گفت: «این اظهارات به طور جدی حیثیت سیاسی چین را نقض می‌کند.»

گارد ساحلی چین، عبور این کشتی از تنگه تایوان را اقدامی پرهیاهو و تبلیغاتی خوانده است.

سخنگوی گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای گفت:«کشتی‌های چینی، کشتی آمریکایی را تا آخر راه دنبال کردند.»

او افزود که چین «قاطعانه» از حاکمیت و امنیت ملی خود و حقوق و منافع دریایی‌اش محافظت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، کشتی‌های نظامی ایالات متحده و متحدانش در سال‌های اخیر به‌طور معمول از این تنگه عبور کرده‌اند، اما این امر خشم چین را برانگیخته است، زیرا این کشور، چنین مأموریت‌هایی را «تحریک‌آمیز» می‌داند.

نیروی دریایی آمریکا، چند هفته پیش ویدیویی را منتشر کرد که نشان‌ می‌داد یک کشتی جنگی چینی در حال عبور از مقابل یک ناوشکن آمریکایی و یک کشتی جنگی کانادا است.

ارتش تایوان تقریباً به‌طور روزانه از «تهاجم» چین به تنگه تایوان گزارش می‌دهد.

در آخرین گزارش، تایوان روز چهارشنبه، ۲۱ ژوئن اعلام کرد که کشتی‌های جنگی چین به رهبری ناو هواپیمابر شاندونگ از این تنگه عبور کرده‌اند.

بیشتر از جهان