بلینکن در لندن: به رهبران چین درباره فعالیت‌های اطلاعاتی-نظامی در کوبا هشدار دادیم

کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن بر برنامه‌ریزی برای بازسازی اوکراین پس از پایان احتمالی جنگ، متمرکز خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن)، بلافاصله پس از سفر به چین، به لندن رفت و یک روز پیش از آغاز کنفرانس دو روزه درباره اوکراین که بر بازسازی اوکراین پس از جنگ تمرکز خواهد داشت، با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، دیدار کرد.

در کنفرانس بازسازی اوکراین که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، آنتونی بلینکن، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، و اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، سخنرانی خواهند کرد. قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به صورت مجازی در این کنفرانس شرکت کند.

کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن بر برنامه‌ریزی برای بازسازی اوکراین پس از پایان احتمالی جنگ، متمرکز خواهد بود. کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه میلیون‌ها یورو بودجه دیگر برای بازسازی اوکراین اعلام کرد.

بخشی از دیدگاه سوناک را که در کنفرانس چهارشنبه مطرح می‌شود، «داونینگ استریت» یک روز قبل منتشر کرده است که بر اساس آن، سوناک معتقد است که شجاعت اوکراین در میدان جنگ باید با چشم‌انداز بخش خصوصی برای کمک به بازسازی و احیای کشور، مطابقت داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن در کنفرانس خبری با وزیر خارجه بریتانیا، گفت‌وگوها با مقام‌های چین را «صادقانه و سازنده» توصیف کرد و در عین حال، اذعان کرد که این دو ابرقدرت «اختلاف‌های عمیقی» دارند. بلینکن همچنین گفت که از مشارکت چین در مذاکره برای پایان دادن به جنگ اوکراین استقبال خواهد کرد.

بلینکن همچنین گفت که او به رهبران چین درباره نگرانی «عمیق» ایالات متحده در ارتباط با گزارش‌ها از عملیات حساس پکن در کوبا، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایالات متحده به خبرنگاران در لندن گفت: «بله، من خیلی واضح گفتم که ما نگرانی عمیقی در مورد فعالیت‌های اطلاعاتی یا نظامی جمهوری خلق چین در کوبا داریم. این چیزی است که ما بسیار بسیار از نزدیک آن را رصد می‌کنیم و در مورد آن کاملا صریح بوده‌ایم. ما از میهن خود محافظت خواهیم کرد. ما از منافع خود محافظت خواهیم کرد.»

مقام‌های واشینگتن می‌گویند چین عملیات‌های اطلاعاتی را در کوبا، درست در نزدیکی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده، راه‌اندازی کرده است. وال‌استریت ژورنال اوایل روز سه‌شنبه گزارش داد که چین و کوبا در حال مذاکره برای ایجاد یک مرکز آموزشی نظامی مشترک جدید در این جزیره‌اند.

وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا همچنین به مناسبت روز جهانی پناهندگان، از مرکزی در لندن بازدید کردند که برای کمک به اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار کرده‌اند، اختصاص داده شده است.

بیشتر از جهان