ترکش‌های دعوت از زاکانی؛ درخواست برای استعفای وزیرخارجه و نخست وزیر بلژیک

پس از استعفای یک مقام شهرداری بلژیک، قانون‌گذاران این کشور خواهان استعفای وزیر خارجه و نخست‌وزیرند

حواشی سفر زاکانی به بروکسل کماکان ادامه دارد. روز چهارشنبه الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک و حاجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، به دلیل اعطای ویزا به هیئت‌هایی از ایران و روسیه برای شرکت در همایش شهرداران در بروکسل، مجبور شدند به قانون‌گذاران پاسخ دهند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه بلژیک به‌ویژه به دلیل تایید درخواست ویزا برای شهروندانی از ایران و روسیه که تحت تحریم‌های بین‌المللی‌اند، تحت فشار است. این اتفاق تنها سه هفته پس از آزادی اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی از زندان‌های ایران، رخ داده است.

دو کرو و لحبیب در دفاع از خود اعلام کردند که نمی‌خواستند مذاکرات دیپلماتیک با ایران در آستانه آزادی واندکاستیل و سه اروپایی دیگر را به خطر بیندازند، اما قانون‌گذاران مخالف و همچنین احزاب ائتلاف با این استدلال مخالفت می‌کنند.

از سوی دیگر تلویزیون ملی بلژیک گزارش داد هیئت ایرانی هنگامی که در بروکسل بودند، از دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس بلژیک که از مخالفان جمهوری اسلامی است، فیلمبرداری می‌کردند. صفایی پس از این اتفاق گفت که دیگر در بلژیک احساس امنیت نمی‌کند.

با توجه به اینکه علیرضا زاکانی یک سیاستمدار تندرو ایرانی شناخته می‌شود، فشارهای اپوزیسیون بلژیک برای استعفای لحبیب بیشتر شده است. از سوی دیگر حزب راست افراطی نیز خواهان استعفای دی کرو شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی فشارهای روزهای گذشته، پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل که میزبان هیئت ایرانی بود، از سمت خود استعفا کرد. خبرگزاری فرانسه پیش‌‌تر اعلام کرده بود که اسمت با فشار علنی حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، مجبور به استعفا شده و وزارت خارجه این کشور او را متهم کرده که زمینه‌ساز سفر شهردار تهران و تثبیت او در جایگاه نایب‌رئیسی مجمع عمومی متروپلیس بوده است.

پاسکال اسمت در یک کنفرانس خبری، کناره‌گیری از سمت خود را اعلام و تاکید کرد که «هیچ خطای شخصی مرتکب نشده است». با وجود این، حاجا لحبیب مدعی شد پاسکال اسمت در حالی اصرار داشت علیرضا زاکانی را دعوت کند که وزارت خارجه بلژیک پیش از سفر، مخالفت خود را برای صدور ویزا برای او اعلام کرده بود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز ۲۱ خرداد به دعوت شهرداری بروکسل برای شرکت در مجمع عمومی شهرداران کلان‌شهرهای مهم جهان به پایتخت بلژیک سفر کرد. این سفر با اعتراض گسترده شماری از مقام‌ها، نمایندگان مجلس و رسانه‌های این کشور مواجه شد. تعدادی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هم در روزهای ۲۳ و ۲۵ خرداد در بروکسل با پرچم‌های شیروخورشیدنشان در اعتراض به حضور علیرضا زاکانی، تجمع اعتراضی برپا کردند.