گزارش اکسیوس از سفر مشاور بایدن به عربستان سعودی

سفر آموس هوکشتاین بخشی از تلاش دیپلماتیک کاخ سفید برای بهود روابط و دستیابی به مجموعه‌ای از توافق‌ها در روابط ریاض و واشینگتن است

دو منبع آگاه به اکسیوس گفتند که آموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش انرژی و زیرساخت‌ها این هفته برای گفت‌و‌گو با مقامات عربستان سعودی در این کشور به‌سر می‌برد.

به گزارش اکسیوس، این سفر بخشی از تلاش دیپلماتیک کاخ سفید برای بهود روابط و دستیابی به مجموعه‌ای از توافق‌ها در روابط ریاض و واشینگتن است. اکسیوس در این گزارش به تلاش برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل هم که مقامات دولت بایدن آن را برای منطقه مثبت می‌دانند، اشاره کرده است. البته ریاض همواره تاکید دارد که حل مساله فلسطین و راه‌حل دو کشوری، پیش‌شرط هرگونه پیش‌رفت در رابطه با اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که کاخ سفید می‌خواهد ظرف شش تا هفت ماه آینده و پیش از اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری همه زمان دولت را به خود اختصاص دهد، این ابتکار عمل دیپلماتیک را پیش ببرد.

براساس این گزارش هوکشتاین، یک روز پس از برت مک‌گرگ، مشاور ارشد امور خاورمیانه بایدن به عربستان سعودی سفر کرده است. دستور کار مک‌گرگ هم مشابه توصیف شده است. پیش از او جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم به عربستان سعودی سفر کرده بودند.

اکسیوس در ادامه گزارش خود به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز عربستان سعودی هم اشاره کرده و مذاکره در این زمینه را حساس توصیف کرده است.

اکسیوس به نقل از منابع خود می‌نویسد که آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که باتوجه به رقابت چین، عربستان سعودی متحد نزدیک ایالات‌متحده باقی می‌ماند.

بیشتر از جهان