ملاقات وزرای خارجه عربستان و آمریکا درمورد ایران

گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان سعودی منتشر شده است

شاهزاده فیصل بن فرحان (سمت راست) و آنتونی بلینکن در واشینگتن-@FaisalbinFarhan

وزارت امور خارجه عربستان سعودی بامداد جمعه اعلام کرد، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود در واشینگتن ملاقات و درباره ایران و دیگر مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گو کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در توییتر نوشت: «امروز نشست سازنده‌ای با دوستم آنتونی بلینکن داشتم و در جریان آن در مورد طیفی از نگرانی‌ها و منافع مشترک دو کشور و راه‌های تقویت روابط استراتزیک و همکاری‌ در پخش‌های متعدد گفت‌و‌گو کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین از ملاقات با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سخن گفت. گزارش رویترز حاکی از آن است که آنها درباره تشدید تلا‌ش‌های مشترک علیه نقض تعهدات بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای از سوی ایران گفت‌و‌گو کردند.

ملاقات وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر آنتونی بلینکن با وزرای خارجه امارات متحده عربی و اسراییل دیدار کرده بود. همچنین رابرت مالی به زودی به عربستان، امارات و قطر سفر می‌کند تا درباره ایران مذاکره کند. همزمان گزارش‌هایی از پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان به منظور کاهش تنش‌ها منتشر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آنتونی بلینکن در دیدار با وزیر خارجه عربستان بار دیگر بر تعهد آمریکا به دفاع از این کشور تاکید کرده است.

عربستان بارها هدف حمله پهپادی و راکتی حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی نگران برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی هستند.

ماراتن دیپلماتیک بین آمریکا و کشورهای منطقه در حالی جریان دارد که تهران پس از سفر روز پنجشنبه انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، از ادامه مذاکرات مربوط به برجام در بروکسل خبر داده است.

بسیاری بر این باورند که برجام با توجه به پیشرفت‌ها و دانش هسته‌ای که ایران در ماه‌های اخیر به دست آورده، دیگر کارآمد نیست و باید با توافقی جدید، قوی و طولانی‌مدت‌تر جایگزین شود.

اما تهران بر لغو همه تحریم‌ها و مذاکرات محدود به برجام تاکید دارد.

بیشتر از جهان