بلینکن خواهان حمایت آنکارا از پیوستن سوئد به ناتو شد

بلینکن در دیدار با هاکان فیدان بر اهمیت اتحاد اعضا ناتو تاکید کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جریان این دیدار با هاکان فیدان، وزیر خارجه جدید ترکیه، از آنکارا خواست از درخواست سوئد برای پیوستن به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت کند.

آنتونی بلینکن که روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن با هاکان فیدان دیدار می‌کرد، از وزیر خارجه ترکیه خواست آنکارا حمایت فوری از پیوستن سوئد به ناتو را در دستور کار خود قرار دهد.

در حال حاضر به دلیل حمایت نکردن ترکیه و مجارستان از درخواست پیوستن سوئد به ناتو، افزوده شدن سوئد به عنوان سی‌و‌دومین کشور به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی با موانعی روبرو شده است. دولت ترکیه به دلیل آنچه «نگرانی‌های امنیتی» عنوان کرده، تاکنون با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده است اما اعضای این سازمان نظامی ابراز امیدواری کرده‌اند که سوئد در جریان نشست ناتو در اواسط ژوییه ۲۰۲۳ به عضویت ناتو درآید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که آنتونی بلینکن در دیدار روز چهارشنبه خود با هاکان فیدان، بر اهمیت اتحاد اعضای ناتو در زمان تحولات حساس فعلی تاکید و همتای ترکیه‌ای خود را برای حمایت از پیوستن سوئد به ناتو ترغیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم‌زمان گفت که ایالات متحده از حمایت آنکارا از کی‌یف و نقش ترکیه در توافق صادرات غلات که امکان صادرات غلات اوکراین از بندرهای این کشور در دریای سیاه را فراهم کرده است، استقبال می‌کند.

 بلینکن ماه گذشته نیز از ترکیه خواسته بود فورا با پیوستن سوئد به ناتو حمایت کند.

سوئد و فنلاند دو کشوری‌اند که سال ۲۰۲۲، پس از چندین دهه بی‌طرفی و پایبندی به نپذیرفتن تعهد نظامی، به دلیل حمله روسیه به اوکراین سیاست خود را تغییر دادند و درخواست پیوستن به ناتو را به اعضای این سازمان نظامی ارائه کردند. فنلاند روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، چهارم آوریل، به عنوان سی‌ویکمین کشور به عضویت ناتو در آمد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در روز پیوستن فنلاند به ناتو این روز را یک روز تاریخی خواند و هم‌زمان از اعضای ناتو خواست از پیوستن سوئد به ناتو حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هفته گذشته گفت در اجلاس سران ناتو، نباید برای پیوستن سوئد به ناتو از آنکارا «انتظار چراغ سبز» داشته باشند؛ مگر اینکه سوئد از اعتراض‌های ضدترکیه‌ای در استکهلم ممانعت کند.

دولت ترکیه اعضای گروه‌های شبه‌نظامی کرد را «تروریست» می‌خواند و دلیل مخالفت خود با پیوستن سوئد به ناتو را اقدام سوئد در دادن پناهندگی و اقامت به اعضای این گروه‌ها عنوان کرده است.

آنکارا پیش‌تر گفته بود که سوئد باید تعدادی از مخالفانش را به ترکیه تحویل دهد یا از خاک خود اخراج کند. سوئد روز دوشنبه ۱۲ ژوئن اعلام کرد با بازگرداندن یک فرد متهم به قاچاق مواد مخدر در ترکیه به این کشور موافقت کرده است. خبرگزاری فرانسه، این فرد را از هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) معرفی کرد و افزود که پس از مخالفت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو، این نخستین مورد استرداد متهمی از این نوع از سوئد به ترکیه است. 

سوئد همچنین اعلام کرد که برای سخت‌تر کردن تامین مالی حمایت از گروه‌های تروریستی قانون جدیدی را اجرا خواهد کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، روز چهارشنبه اول تیر گفت: «پارلمان ترکیه باید تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را آغاز کند؛ چون استکهلم به تعهدات خود در توافق با آنکارا عمل کرده است.»

بیشتر از جهان