بولسونارو در آستانه ممنوعیت فعالیت سیاسی

قضات برزیل این هفته در مورد آینده سیاسی رئیس‌جمهوری سابق برزیل تصمیم می‌گیرند

بولسونارو در حال حاضر ۶۸ ساله است و تا دوره بعدی انتخابات در سال ۲۰۳۰ هفتاد و پنج ساله خواهد بود - EVARISTO SA/AFP

آینده سیاسی یکی از مشهورترین شخصیت‌های جریان راست جهانی به خطر افتاده است. قضات برزیل در این هفته تصمیم خواهند گرفت که آیا ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل، باید از نامزد شدن در انتخابات‌های بعدی ممنوع شود یا نه.

دیوان عالی انتخاباتی برزیل روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهد تا در مورد اولین مورد از ۱۶ پرونده‌ای که علیه بولسونارو به جریان افتاده است تصمیم‌گیری کند. بولسونارو در انتخابات ماه اکتبر سال گذشته از لوییز ایناسیو لولا دا سیلوای چپ‌گرا شکست خورد. او حالا متهم است که از قدرت‌های ریاست‌جمهوری سوءاستفاده انتخاباتی کرده است. اگر هفت قاضی عضو دیوان مذکور او را مقصر تشخیص دهند، تا هشت سال از حضور سیاسی منع خواهد شد. در این صورت، او امکان نامزد شدن در انتخابات آتی در سال ۲۰۲۶ را نخواهد داشت.

او در حال حاضر ۶۸ ساله است و تا دوره بعدی انتخابات در سال ۲۰۳۰ هفتاد و پنج ساله خواهد بود و در ضمن، امکان شرکت در انتخابات‌های شهرداری ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ را نیز از دست می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شخصیت حزب لیبرال، که از ژانویه ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۲ رئیس‌جمهوری برزیل بود، چند روز پیش گفت: «نشانه‌ها خوب نیست، اما من آرام و راحت هستم.»

ناظران سیاسی می‌گویند دادگاه به احتمال بسیار قوی بولسونارو را مقصر تشخیص خواهد داد، اما احتمالا دارد یکی از قضات خواهان زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری شود که در این صورت، تصمیم‌گیری ممکن است تا ماه سپتامبر به تاخیر بیفتد.

مورد اصلی که باعث ایراد اتهام علیه بولسونارو شده این است که او پیش از انتخابات سال گذشته، ده‌ها دیپلمات خارجی را به اقامتگاه خود فراخوانده و دعاوی بی‌بنیانی درباره نظام رای‌گیری برزیل مطرح کرده است. از دیگر مسائل مورد توجه قضات، شورش‌های هواداران او در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۳ در برازیلیا است.

پلیس برزیل اخیرا طرحی برای کودتای نظامی و جلوگیری از رئیس‌جمهوری شدن لولا در خانه وزیر دادگستری سابق دولت بولسونارو پیدا کرد. این طرح در تلفن همراه سرهنگ دوم مائورو سید باربوسا پیدا شد که از نزدیک‌ترین متحدان بولسونارو است و ماه گذشته دستگیر شد.

برونو بوغوصیان، ستون‌نویس روزنامه «فولیا ده سائوپائولو»، به روزنامه «گاردین» لندن گفت: «بولسونارو باید از صحنه سیاسی حذف شود، چون قواعد صحنه سیاسی را زیر پا گذاشت. او کوشید صحنه سیاسی را نابود کند. کسی که بعد از شکست خوردن در انتخابات می‌کوشد در قدرت باقی بماند نباید در رقابت انتخاباتی شرکت کند.»

اما برخی ناظران نگران‌اند که کنار زدن بولسونارو باعث خشم هوادارانش شود. برخی می‌گویند چنین ممنوعیتی از نظر سیاسی به نفع جناح راست در برزیل تمام خواهد شد.

بیشتر از جهان