تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری؛ دست‌کم شش تن دیگر کشته شدند

افزایش خشونت‌ها در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری «نگرانی بزرگ» سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است

منابع اسرائیلی اعلام کردند در جریان تیراندازی یک مهاجم فلسطینی در یک پمپ‌بنزین در نزدیکی یک شهرک یهودی‌نشین در شمال شهر رام‌الله، در کرانه غربی رود اردن، دست‌کم چهار تن کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

در همین حال، شین بت، آژانس امنیتی ملی اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۲)، اعلام کرد دو فرد مسلح فلسطینی که از صحنه «حمله تروریستی» مرگبار در نزدیکی شهرک «عِلی» گریخته بودند به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

پیش‌تر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به‌نقل از منابع اسرائیلی نوشت بود نیروهای امنیتی اسرائیل به فرد مسلح فلسطینی شلیک کردند و همچنان در حال جست‌و‌جوی مهاجمان احتمالی دیگر در نزدیکی شهر فلسطینی رام‌الله‌اند. رسانه‌های فلسطینی گزارش داده بودند که فرد مهاجم بعد از شلیک متواری شده‌ است.

منابع درمانی اسرائیلی شامگاه سه‌شنبه اعلام کردند دو مرد ۲۰ و ۳۸ ساله که به‌شدت مجروح شده بودند، به بیمارستان‌ محلی منتقل شده‌اند. چهار فرد مجروح دیگر نیز در محل تیراندازی شناسایی شدند که سه نفر از آن‌ها «بی‌هوش» بودند. از هویت قربانیان هنوز اطلاعی منتشر نشده است.

در این میان، شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییر ضمن محکوم کردن «حملات تروریستی» گروه «حماس» از سلامت همسر گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل، ابراز خرسندی کرد. گیلا گاملی‌ال پیشتر در توییتی نوشته بود که نیروهای فلسطینی هوف داماری، همسر او را هدف قرار داده‌اند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل در اظهارنظری خواهان صدور و اجرای حکم اعدام برای «تروریست‌های فلسطینی» شد.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه به‌نقل از یکی از اعضای کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل، نوشت افزایش خشونت‌ها در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه غربی «نگرانی بزرگ» سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مناطق غربی رود اردن از سال ۱۹۶۷ در کنترل نیروهای نظامی اسرائیل بوده است و دولت اسرائیل تلاش می‌کند با ساخت شهرک‌‌های مسکونی یهودی‌نشین، بافت جمعیتی این مناطق را تغییر دهد.

در این میان، وزارت خارجه عربستان سعودی از تشدید تنش‌ها در کرانه غربی ابراز نگرانی کرد و خشونت‌‌های نیروهای اسرائیلی در «مناطق اشغالی» فلسطینی را محکوم کرد.

دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز بارها از مقام‌های اسرائیلی خواسته است به روند شهرک‌سازی‌های در مناطقی که برابر قطعنامه‌های سازمان ملل، در رمزه «مناطق اشغالی» به‌حساب می‌آیند، پایان دهد.

براساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل، ساخت واحد‌های مسکونی جدید در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم ممنوع شده است. این قطعنامه در دسامبر سال ۲۰۱۶ بدون استفاده از حق وتو، با رای ممتنع دولت وقت آمریکا، تصویب شد.

براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر، دست‌کم ۷۰۰ هزار تن از جمعیت بیش از ۹ میلیون‌ نفری اسرائیل در ۲۷۹ شهرک ساخته‌شده در کرانه غربی و مناطق شرقی اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) زندگی می‌کنند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون، جمعیت شهرک‌نشینان اسرائیل تقریبا ۲۰۰ هزار تن بیشتر شده است.

روز دوشنبه هم در جریان درگیری میان سربازان اسرائیلی و شبه‌نظامیان فلسطینی در شهر جنین، در کرانه غربی رود اردن، چهار فلسطینی، از جمله یک نوجوان ۱۵ساله، کشته شدند.

بیشتر از جهان