آیا جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌پیوندد؟

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تهران ادامه دارد و احتمالا تا پایان سال توافقی در این زمینه به‌دست می‌آید

اتحادیه اقتصادی اوراسیا- EEC

خبرگزاری تاس، وابسته به دولت روسیه، با انتشار خبری در روز دوشنبه، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳، نوشت امکان دارد تا پایان سال جاری میلادی توافقنامه‌ای مربوط به ایجاد یک منطقه آزادی تجاری میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چند کشور دیگر «منطقه وسیع اوراسیا» به امضا برسد. 

این خبرگزاری دولتی از قول معاون نخست‌وزیر روسیه نوشت مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، متشکل از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه، با جمهوری اسلامی ایران در مراحل نهایی‌اش قرار دارد. این مقام دولت روسیه در ادامه اظهارات خود گفت:«ما در حال حرکت رو به جلو هستیم و بسیار امیدواریم که چنین توافقی تا پایان امسال امضا شود.»

معاون نخست‌وزیر روسیه در عین حال به خبرگزاری دولتی تاس گفت مذاکرات میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌منظور راه‌اندازی یک «بازار مشترک گاز» ادامه دارد، هرچند هیچ جزئیاتی در این زمینه ارائه نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری العربیه نیز با انتشار این خبر نوشت پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و به‌تبع آن اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو، منطقه اوراسیا برای کرملین اهمیتی بیش از گذشته پیدا کرد چون روسیه در حال حاضر در پی یافتن بازارهایِ جدیدِ خارج از قاره اروپا است.

به‌گزارش العربیه، اگرچه همزمان با آغاز جنگ اوکراین، همکاری‌های نظامی تهران و مسکو افزایش داشته است اما این امر موجب رشد چشمگیر روابط اقتصادی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با نظام جمهوری اسلامی ایران نشد و تاکنون روابط اقتصادی دو کشور در سطحی متوسط باقی مانده است. 

بر پایه اطلاعات منتشر شده، تبادل کالا و گردش مالی میان مسکو و تهران در سال ۲۰۲۲، تنها افزایشی ۲۰ درصدی داشته که این رقم معادل دو-سومِ رشد نرخ کلی تبادلات تجاری میان مسکو و پکن است.

العربیه همچنین نوشت قرار است توافق مذکور روسیه با جمهوری اسلامی ایران جایگزین پیمان موقتی میان مسکو و تهران شود که بر اساس آن صدها قلم از کالاهای مختلف مشمول کاهش عوارض گمرکی می‌شد.

بیشتر از اقتصاد