فرانسه و آلمان، به‌منظور مقابله با مهاجرت از تونس، متحد می‌شوند

دفتر وزیر کشور آلمان: «ما می‌خواهیم مسیرهای مهاجرت قانونی ایجاد کنیم تا زمینه تجارت غیرانسانی قاچاقچیان را از بین ببریم»

سه ماه اول سال جاری، مقامات تونس ۱۳ هزار نفر را سوار بر قایق‌هایی در شهر بندری صفاقیس بازداشت کردند-Nora Börding / SEA-WATCH / AFP

وزیر کشور آلمان و همتای فرانسوی او، که در حال متحد کردن نیروهای این دو کشور به‌منظور کاهش مرگ‌ومیر پناهجویان در مسیرهای خطرناک دریای مدیترانه‌اند، روز یکشنبه، ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد)، به تونس سفر کردند تا با رئیس‌ جمهوری این کشور و همتایان خود دیدار کنند و راهی به‌منظور کاهش حرکت پناهجویان به سمت اروپا بیابند.

به گزارش اسوشیتدپرس، سفر دو روزه نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، و ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، به تونس، پس از فاجعه غرق ‌شدن کشتی پناهجویان صورت می‌گیرد که احتمال می‌رود مرگبارترین کشتی غرق‌شده پناهجویان در سال‌های اخیر در دریای مدیترانه باشد. این کشتی ماهیگیری واژگون‌شده، مملو از مردان، زنان و کودکانی بود که از لیبی عازم ایتالیا بودند.

به گزارش اسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود در جریان واژگون شدن این کشتی در روز چهارشنبه، بیش از ۵۰۰ پناهجو در سواحل جنوبی یونان، غرق شده باشند. این فاجعه،‌ به تکرار و افزایش انتقاد‌ها از سیاست‌های شکست‌خورده اروپا در مواجهه با حرکت پناهجویان از مسیر دریای مدیترانه، دامن زده است.

آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد می‌گوید پس از غرق شدن کشتی پناهجویان در آوریل سال ۲۰۱۵ در مسیر لیبی-ایتالیا که حدود ۱۱۰۰ کشته بر جا گذاشت، این حادثه پرتلفات‌ترین مورد از غرق شدن کشتی پناهجویان در مدیترانه در سال‌های اخیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه دفتر وزیر کشور آلمان درباره سفر او و وزیر کشور فرانسه به تونس، آمده است: «می‌خواهیم مسیرهای مهاجرت قانونی ایجاد کنیم تا زمینه تجارت غیرانسانی قاچاقچیان را از بین ببریم. می‌خواهیم حقوق انسانی پناهجویان حفظ شود و مرگ‌های وحشتناک در دریای مدیترانه پایان یابد.»

با وجود پناهجویانی که عمدتا از کشورهای جنوب صحرای آفریقا و به تعداد بی‌سابقه، مسیرهای خطرناک دریایی را از تونس در پیش می‌گیرند، مقام‌های اروپایی خواهان اقدامات بیشتر دولت قیس سعید، رئیس ‌جمهوری یکه‌سالار تونس‌اند.

سه ماه اول سال جاری، مقام‌های تونس ۱۳ هزار نفر را سوار بر قایق‌هایی در شهر بندری صفاقیس در شرق تونس بازداشت، و قایق‌هایشان را توقیف کردند. این بندر، مسیر اصلی سفر به اروپا برای آفریقایی‌های جنوب صحرا به‌شمار می‌رود که برای سفر به تونس نیازی به روادید ندارند.

مقام‌های اروپایی علاوه بر تلاش برای کاهش حرکت پناهجویان از تونس، برای ایجاد ثبات در این کشور شمال آفریقا که در میانه‌ عمیق‌ترین بحران اقتصادی خود در سال‌های اخیر به ‌سر می‌برد، به این کشور کمک می‌کنند.

رهبران اروپایی که اوایل ماه جاری از تونس بازدید کردند، وعده کمک مالی بیش از یک میلیارد یورویی به تونس دادند. این مبلغ همچنین شامل ۱۰۰ میلیون یورو کمکی است که در سال جاری برای مدیریت‌ مرزهای تونس و عملیات جست‌وجو، نجات و مبارزه با قاچاق، به این کشور اختصاص یافت.

در بیانیه وزیر کشور آلمان آمده است که بحث‌ها با تونس در مورد مهاجرت و مسائل امنیتی مهم کنونی، از جمله بر ترویج کانال‌های مهاجرت قانونی، کاهش مهاجرت غیرقانونی و قاچاق افراد، تقویت عملیات نجات دریایی و ترویج بازگشت داوطلبانه مهاجرانی که حق اقامت در اتحادیه اروپا ندارند، متمرکز خواهد شد.

دارمنن، وزیر کشور فرانسه، اهداف خود را از سفر به تونس تشریح نکرد، اما وزارت کشور فرانسه دیدارهایی برای دوشنبه، ۱۹ ژوئن، با همتای تونسی دارمنن، و قیس سعید، رئیس‌ جمهوری تونس، برنامه‌ریزی کرده است. وزیر کشور فرانسه علاوه بر مسائل مرتبط با مهاجرت و امیدواری به تقویت تلاش‌ها علیه قاچاقچیان انسان، می‌خواهد در مورد مسائل امنیتی پس از حمله به جزیره‌ای در تونس در جریان زیارت سالانه یهودیان در ماه مه، نیز گفت‌وگو کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، در جریان حمله «جربه»، یک گارد نیروی دریایی تونس در حالیکه می‌خواست به کنیسه ۲۵۰۰ ساله الغریبه، از قدیمی‌ترین کنیسه‌های آفریقا، حمله کند، یک همکار خود و دو غیرنظامی را که یکی از آن‌ها فرانسوی بود، به ضرب گلوله کشت. ماموران امنیتی سپس این مهاجم را کشتند. گفته شده است که ۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. رسانه‌های فرانسوی از کشته شدن چهار نفر در جریان این حمله خبر داده‌اند.

بیشتر از جهان