علائم سرطان روده که معمولا نادیده گرفته می‌شوند‌

خستگی ناشی از سرطان، از شایع‌ترین عوارض جانبی سرطان است و عبارت است از خستگی عمومی بدن که با خواب برطرف نمی‌شود

وجود خون در مدفوع و تغییر کردن عادات روده‌ای، دو نشانه رایج ابتلا به سرطان روده بزرگ است- Canva

زنی که طبق تشخیص پزشکان به سرطان روده مبتلا است، صادقانه در مورد نشانه‌های اولیه‌اش که سرانجام از آن‌ها غافل شده، صحبت کرده است.

بری ماهون که دو فرزند دارد، ماه پیش ویدیویی در تیک‌تاک منتشر کرد و در آن علائمی را که پیش از تشخیص ابتلایش به مرحله سوم سرطان داشته است، توصیف کرد. بنا به توضیح درمانگاه کلیولند، سرطان روده بزرگ از روده بزرگ بدن شروع می‌شود که «لوله بلندی است که به انتقال غذای هضم‌شده به راست‌روده و به خارج از بدن کمک می‌کند.»

ماهون در ابتدای این ویدیو توضیح می‌دهد که این عوارض او را به فکر رجوع به پزشک و انجام کولونوسکوپی انداخت؛ عملی که طی آن پزشک با استفاده از کولونوسکوپ، راست‌روده و روده بزرگ فرد را معاینه می‌کند.

این شخص ۳۱ ساله سپس خاطرنشان کرد که در طول چند سال اخیر «عموما مشکلات روده‌ای» بسیاری داشته است و خیال می‌کرده عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس)‌ است؛ عارضه‌ای در دستگاه گوارش که ممکن است موجب گرفتگی یا نفخ شکم شود.

او گفت، «خیلی مراقب رژیم غذایی‌ و پاکیزگی غذایم بوده‌ام»، و خاطرنشان کرد که گلوتن و لبنیات را از غذای خود حذف کرده بود. «آزمایش‌ حساسیت داده‌ام، آزمایش خون داده‌ام، و هیچ موردی نبود که نگرانش شوم، نه تعداد گلبول‌های سفید خونم مشکل داشت و نه دشواری جدی در رفتن به دستشویی داشتم. فقط [روده‌ام] تحریک می‌شد و نفخ زیادی داشتم.»

البته او مطرح کرد که دو سال پیش کم‌کم تغییراتی در [شرایط و میزان] اضطراب و خستگی‌اش پدید آمد و در نتیجه مجبور شد از شغلش «کناره‌گیری کند».

ماهون با یادآوری گذشته گفت: «دچار حمله عصبی می‌شدم و فکر کنم علتش این بود که بدنم واقعا بسیار خسته بود و گرفتار آنچه درگیرش بود‌ـــ  رشد یک غده سرطانی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خستگی می‌تواند ناشی از چند علت مختلف باشد، اما درمانگاه کلیولند گوشزد می‌کند که «خستگی ناشی از سرطان، از شایع‌ترین عوارض جانبی سرطان است» و عبارت است از «خستگی عمومی بدن که با خواب برطرف نمی‌شود».

ماهون در ادامه ویدیو خود گفت که پس از تولد دوقلوهایش در سپتامبر ۲۰۲۲ که نارس به دنیا آمدند، کم‌کم متوجه وجود «خون در مدفوع» خود شد.

او گفت که نخست پنداشت که علت این خونریزی، هموروئید ناشی از زایمان یا تشدید عوارض آی‌بی‌اس است. او همچنین با یادآوری گذشته از میزان اضطرابی سخن گفت که آن زمان گرفتارش بود.

او گفت «پسرانم چهار ماه در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری بودند و به همین دلیل واقعا به آنچه از سر می‌گذراندم، حتی فکر هم نمی‌کردم. خیال کردم صرفا دچار اضطراب شده‌ام. فکر کردم افسردگی دارم و دچار بی‌قراری‌ام. همه این‌ها به نوعی باز پیش می‌آمد و خستگی‌ام خیلی شدید بود.»

این عضو فعال تیک‌تاک همچنین گفت که دچار نفخ و یبوست شده بود، اما باز هم گمان می‌کرد فشار روحی ناشی از انتقال بچه‌هایش به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان سبب شده است دچار این عارضه‌ها شود.

اما ماهون می‌گوید وقتی نگران شد که رفته‌رفته «در مدفوعش با تکرار بیشتری خون» مشاهده می‌کرد. او همچنین خاطرنشان کرد که وقتی رنگ خونش تیره‌تر شد و «‌بی‌اختیار باید خود را به دستشویی می‌رساند»، فهمید که این نشانه آن است که «کار در جایی خراب است».

او توضیح داد: «این وضعیت فقط چند ماه رخ داد و با پزشک خودم تماس گرفتم که مرا به یک متخصص عالی گوارش معرفی کرد. به مطبش رفتم و در واقع اول تشخیص داد که دچار بیماری [نارسایی] خودایمنی شده‌ام. بعد هم که کولونوسکوپی انجام دادم، گفت اطمینان کامل دارد که مبتلا به سرطان شده‌ام. »

ماهون می‌گوید که سپس «۱۰ نمونه‌برداری» انجام داد تا مشخص شد که دچار سرطان درجه سه شده است.

چنانکه مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده گفته است، وجود خون در مدفوع و تغییر کردن عادات روده‌ای، دو نشانه رایج ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

ویدیو ماهون در تیک‌تاک از آن هنگام تاکنون همه‌بین شده و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید داشته است. بسیاری در قسمت اظهارنظرها گفتند که با تجربه او ارتباط برقرار کرده‌اند و برخی از مشکلات سلامتشان را شرح دادند که وادارشان کرده بود به پزشک مراجعه کنند.

یکی از بینندگان نوشت: «من هم تا بیماری‌ام‌ را تشخیص دهند، حدود ۹ ماه در اوج اضطراب بودم. جالب است، انگار بدن ما خودش پیام می‌فرستد. سرطان من هم درجه سه بود.»

بیننده دیگری نوشت: «در سن ۲۳ سالگی اصرار کردم که تحت آزمایش کولونوسکوپی قرار گیرم و یک پولیپ در آستانه سرطانی شدن پیدا کردند. اگر به نظرتان می‌رسد مشکلی در بدنتان پیش آمده، برای انجام آزمایش اصرار کنید! »

بیننده سومی هم نظر داد : «من سندروم روده تحریک‌پذیر(آی‌بی‌اس) دارم. چندی پیش در مدفوعم خون دیدم و آزمایش اندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام دادم و خوشبختانه فقط بواسیر بود. شاکرم و خیالم راحت شد.»

بینندگان دیگری هم از ماهون بابت انتشار دادن ماجرایش تشکر کردند و  از تجربه شخصی خودشان در مورد سرطان گفتند.

شخصی نوشت: «شش سال پیش سرطان درجه سه روده بزرگ داشتم... الان ۱۰۰ درصد از شر سرطان خلاص شده‌ام. حالتان خوب می‌شود!! همین علائم را تقریبا داشتم. من هم دوقلو دارم!!»

شخص دیگری نوشت: «‌دوست پسرم در سن ۲۵ سالگی به سرطان درجه سه روده بزرگ دچار بود. الان دارد ۳۱ ساله می‌شود. سرطان روده بزرگ خیلی دارد شایع می‌شود. »

ماهون اوایل این هفته با گذاشتن ویدیویی در تیک‌تاک تازه‌ترین وضعیت سرطان خود را منتشر کرد. او در این ویدیو می‌گوید که به تازگی پرتودرمانی و شیمی‌درمانی را آغاز کرده است.

ایندیپندنت برای پرسیدن نظر ماهون با او تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان