پس از تبادل آتش شدید در سودان طرف‌های درگیر به آتش‌بس جدید تن دادند

دو طرف درگیر پذیرفتند ارسال کمک‌های بشردوستانه در سراسر سودان در جریان باشد

عبدالفتاح البرهان (سمت راست)، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان (سمت چپ)، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع‌ــ AFP

با گذشت دو ماه از خشونت‌های خونین در سودان، طرف‌های درگیر در این کشور با آتش‌بس جدید به میانجیگری عربستان سعودی و ایالات متحده موافقت کردند.

ریاض و واشنگتن شامگاه شنبه در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که این آتش‌بس ۷۲ ساعته قرار است از ساعت ۶ بامداد یکشنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) به اجرا درآید.

در چارچوب این توافق، نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع پذیرفتند که در مدت آتش‌بس از اقدام‌های ممنوع شامل هر نوع حمله از جمله استفاده از هواپیماهای نظامی یا پهپادها و تبادل آتش توپخانه‌ای و همین‌طور تقویت نیروها و توان نظامی‌ خود خودداری کنند. آن‌ها همچنین با آزادی رفت‌و‌آمد و ارسال کمک‌های بشردوستانه در سراسر سودان موافقت کردند.

به گزارش رویترز، دو میانجی در مذاکرات صلح سودان هشدار دادند چنانچه هر یک از طرف‌ها آتش‌بس را رعایت نکنند، گفت‌وگوهای جاری جده به تعویق خواهد افتاد. آتش‌بس پیشین در ماه جاری، پس از آنکه دو طرف درگیری‌ در سودان یکدیگر را به نقض جدی آن متهم کردند، ناکام ماند.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) ‌به صحنه رویارویی نیروهای ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان، معروف به حمدتی و فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع، تبدیل شده است. این دو ژنرال که در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱، کنار یکدیگر بودند و یک دولت غیرنظامی را سرنگون کردند، از میانه ماه آوریل درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت را از مسیر خود خارج کرد.

در حالی که نبرد خونین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به سومین ماه خود وارد می‌شوند، برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها چند آتش‌بس برقرار شد؛ آتش‌بس‌های شکننده‌ای که در ساعات نخست و گاه دقایقی پس از اجرا، نقض شدند و عملا در آرام کردن تنش‌های موجود در این کشور بحران‌زده هیچ پیشرفتی به دست نیامد.

عربستان سعودی و آمریکا پیش‌تر یک‌بار در واکنش به نقض این آتش‌بس‌ها، ادامه مذاکرات را تعلیق کرده بودند اما یک هفته پس از آن، آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق اخیر برای آتش‌بس ساعاتی پس از آن به دست آمد که حمله هوایی و تبادل آتش میان طرف‌های درگیر روز شنبه بخش‌هایی از خارطوم، پایتخت سودان، را به لرزه درآورد و طی آن، ۱۷ غیرنظامی از جمله پنج کودک جان باختند و ده‌ها خانه هم ویران شد. علاوه بر پایتخت، دارفور در غرب سودان نیز صحنه درگیری بین دو نیرو است. این خشونت‌ها برای ساکنان این بخش از سودان یادآور «نسل‌کشی» سال‌های نخستین قرن حاضر است.

در‌گیری‌ها در سودان در حالی در جریان است که به گفته سازمان ملل متحد، ۲۵ میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور، به کمک فوری نیاز دارند.

از شروع درگیری‌های خونین در سودان تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است تا از خشونت‌های بیشتر جلوگیری شود. با وجود میانجیگری‌ خارجی‌ها از اتحادیه آفریقا و  سازمان ملل متحد گرفته تا عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده و تمدید چندباره آتش‌بس، پایان این درگیری‌ها و برقراری آرامش در این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

جنگ بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم و دارفور هزاران کشته به جا گذاشته و موجب فرار ده‌ها هزار نفر از این کشور شده است. طولانی شدن این درگیری‌ها حکایت از آن دارد که هیچ یک از طرفین برتری قابل‌توجهی ندارند.

ارتش از نظر نیروی هوایی و تجهیزات دست بالا را دارد. در مقابل، نیروهای پشتیبانی سریع با در اختیار داشتن ده‌ها هزار جنگجو از ترفندهای چریکی بهره می‌برند و این در عمل بدان معنا است که هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی بر دیگری غلبه کنند. نتیجه اینکه در صورت شکست آتش‌بس، ادامه این درگیری‌ها می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر این منطقه بالقوه بحرانی در جهان بینجامد.

بیشتر از جهان