در حمله هوایی در خارطوم ۱۷ نفر از جمله پنج کودک کشته شدند 

منابع خبری می‌گویند که هیچ‌یک از گرو‌ه‌های درگیر درباره حمله‌های هوایی اخیر اظهار نظر نکردند و معلوم نیست که حمله هوایی با هواپیما صورت گرفت یا پهپاد

جنوب خارطوم از هفته گذشته صحنه حملات هوایی است- AFP

شبکه خبری آسوشیتدپرس از کشته شدن دست‌کم ۱۷ نفر از جمله پنج کودک در خارطوم در جریان حمله‌های هوایی روز شنبه خبر داد و نوشت که جنگ و درگیری میان گروه‌های رقیب در سودان بر سر به دست گرفتن قدرت در آن کشور ادامه دارد. 

حمله‌های روز شنبه ۱۷ ماه ژوئن، یکی از سنگین‌ترین درگیری‌ها در مناطق شهری خارطوم و شهرهای دیگر میان ارتش و گروه مسلح و شبه‌نظامی‌ موسوم به «نیروهای واکنش سریع» گزارش شده است. 

منابع خبری می‌گویند که هیچ‌یک از دو گروه فوق درباره حمله‌های هوایی اخیر اظهار نظر نکردند و معلوم نیست که حمله هوایی با هواپیما صورت گرفت یا پهپاد. گفته شده است که هواپیمای ارتش بارها به سربازان نیروهای واکنش سریع حمله کرده است و این نیروها با استفاده از پهپاد و تسلیحات ضدهوایی به ارتش سودان پاسخ دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله هوایی روز شنبه در محله یورموک در جنوب خارطوم صورت گرفت. این محله که محل استقرار یک پایگاه نظامی تحت کنترل ارتش سودان است، در هفته‌های اخیر صحنه درگیری‌ بوده است. وزارت بهداشت سودان در صفحه فیسبوک خود نوشت که در حمله روز شنبه دست‌کم ۲۵ خانه ویران شدند. 

چندین زن و سالمند و پنج کودک در جریان این حمله کشته شدند و مجروحان به بیمارستان منتقل شدند. 

گروه حقوقی موسوم به «اتاق اورژانس» که در آن منطقه به کمک‌های انسان‌دوستانه مشغول است، می‌گوید دست‌کم ۱۱ نفر نیز مجروح شدند. 

درگیری در کشور آفریقایی سودان تاکنون صدها غیرنظامی را به کشتن داده و هزاران نفر را مجروح کرده است. 

بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و در جست‌وجوی امنیت یا در داخل کشور آواره شده‌اند یا به کشورهای همسایه گریخته‌اند. 

فعالان و شهروندان از غارت خانه‌ها در پایتخت سودان خبر داده‌اند و بنا به اخبار، ساختمان‌های دیپلماتیک و منازل سفرا از جمله اقامتگاه سفیر ایالات متحده آمریکا در خارطوم هدف حمله و غارت مردان مسلح که اونیفرم نیروهای پشتیبانی فوری را به تن داشتند، قرار گرفتند. 

با ادامه روند تخلیه کارکنان سفارت‌های خارجی از سودان و شروع سازماندهی تخلیه اتباع خارجی از تمام مناطق این کشور، نگرانی شهروندان سودان از آینده بیشتر شده است؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که تصمیم تخلیه نشان‌دهنده اعتراف کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی به شکست همه تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در روزهای آغازین جنگ در این کشور است.

با نافرجام ماندن تلاش‌های بین‌المللی برای میانجیگری میان طرف‌های درگیر در سودان و تداوم جنگ در آن کشور، کارشناسان هشدار داده‌اند که درگیری‌ها به مرزهای سودان محدود نخواهد ماند و به کشورهای دیگر کشیده خواهد شد. 

بیشتر از جهان