رهبر طالبان: «حمله‌ شوروی علیه مردم افغانستان، از تجاوز آمریکا بدتر بود»

رهبر طالبان گفت: ما در مرحله آزمون قرار داریم و در انفاذ شریعت خسته و سُست نشویم

این تنها عکسی است که از ملا هبت‌الله آخوندزاده منتشر شده است-AFP

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ملاقات با روسای اطلاعات و فرهنگ این گروه گفت رژیم طالبان هنوز در مرحله آزمون قرار دارد و اعضای این گروه نباید «در راه انفاذ شریعت خسته و سست» بشوند.

رهبر طالبان افزود: «اکنون ما در مرحله آزمون قرار داریم. ما برای نظام اسلامی قیام کردیم و دعوای شریعت داریم، پس ملت مسلمان از ما نظام اسلامی و شریعت می‌خواهد.»

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، در یادداشتی، جریان دیدار روسای اطلاعات و فرهنگ ۳۴ استان افغانستان را با ملا هبت‌الله، در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد و نوشت که  ملا هبت‌الله در دیدار با روسای اطلاعات و فرهنگ، «چهره بشاش، نورانیت خاص، جبین گشاده و صمیمت فوق‌العاده داشت» و همه را در آغوش گرفت.

ملا هبت‌الله آخوندزاده تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است و شک و تردیدهایی در مورد زنده بودن او وجود دارد. از هبت‌الله که در سال ۲۰۱۶ به رهبری طالبان رسید، فقط یک عکس منتشر شده است و هر ازگاهی طالبان پیام‌های صوتی را به نام او منتشر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه ۲۰ خرداد، ذبیح‌الله مجاهد در اطلاعیه‌ای از ملاقات روسای اطلاعات و فرهنگ این گروه با ملا هبت‌الله خبر داد، اما جزئیاتی از سخنان هبت‌الله منتشر نکرد. پس از یک هفته، نعیم‌الحق حقانی، جزئیاتی از سخنان رهبر طالبان را منتشر کرد و نوشت که این نخستین ملاقات روسای اطلاعات و فرهنگ با هبت‌الله بود.

نعیم‌الحق حقانی نوشت که روسای اطلاعات و فرهنگ هرکدام در مورد فعالیت‌های خود گزارش دادند و از جمله روسای اطلاعات و فرهنگ استان‌های سرپل، قندهار و بدخشان در مورد حوادث مرگباری که در این استان‌ها رخ دادند صحب کردند و ملا هبت‌الله، در مورد هر کدام از این حوادث «بارها اظهار تاسف» کرد و برای افراد کشته‌شده آرزوی بهشت کرد.

در هفته گذشته، ۲۴ نفر در سانحه واژگون شدن خودرو مسافربری در سرپل و ۹ نفر در شاهراه قندهار-کابل کشته شدند. همچنین در حمله انتحاری یک مهاجم داعش خراسان، نزدیک به ۲۵ نفر در شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

ملا هبت‌الله در این ملاقات، در مورد حضور نظامی شوروی و آمریکا در افغانستان صحبت کرد و گفت: «حمله‌های وحشیانه شوروی علیه مردم افغانستان، از تجاوز آمریکا بدتر بود.»

هبت‌الله از روسای اطلاعات و فرهنگ رژیم طالبان خواست که در شرح و بیان داستان‌های مقابله مردم با شوروی و آمریکا، تلاش کنند. او از روسای اطلاعات و فرهنگ، به عنوان «مترجمان‌» یاد کرد و به آنان گوشزد کرد که موضع طالبان را برای مردم به درستی و با دقت ترجمه کنند.

رهبر طالبان با تاکید بر عملی شدن تمامی دستورهای شریعت در زندگی روزمره اعضای طالبان، گفت: «هر کدام از ما و شما وقتی کسی می‌بیند به یاد اصحاب پیامبر و یاران فداکارش و امت صدر اسلام بیفتد و رفتار و گفتار و عملکرد ما طوری باشد که ملت مسلمان جذب جاذبه‌های ایمانی و اسلامی شود.»