بحران قطع آب ادامه دارد؛ مدیرعامل آبفا از مردم خواست کم مصرف کنند

بحران آبرسانی در تهران و کرج پس از بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته آغاز شد

روز جمعه ۲۶ خرداد، برای هفتمین روز متوالی، قطعی و افت شدید فشار آب در مناطقی از تهران و کرج ادامه یافت و آبرسانی در برخی محله‌ها با تانکر انجام شد. این در حالی است که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، روز چهارشنبه ۲۴ خرداد، در حاشیه نشست هیئت‌ دولت، وعده داده بود مشکل آب لوله‌کشی تهران «تا ساعاتی دیگر» حل می‌شود.

وزیر نیرو در توجیه ناکارآمدی دولت، مشکل قطعی آب در تهران و کرج را به ورود توده‌ای بزرگ ارتباط داده و مدعی شده بود کسری آب تنها در چهار درصد مناطق تهران وجود داشت. به‌رغم این ادعا گزارش‌های میدانی اثبات می‌کرد، شهروندان از روز جمعه ۱۹ خرداد، از غرب تا شرق تهران با مشکل قطع و افت فشار آب روبه‌رو بودند. این مشکل در مناطقی از کرج تا ساوه نیز گزارش شد.

اینک نیز با وجود ادعاهای مقام‌های دولتی، مشکل قطعی آب همچنان ادامه دارد. برخی ساکنان مناطقی از جمله باغ فردوس، سعادت‌آباد، ستارخان و اسلام‌آباد به رسانه‌ها اعلام کردند همچنان آب ندارند.

هم‌زمان با بحران آبرسانی در تهران، قیمت آب معدنی نیز افزایش یافت. بطری‌های آب معدنی ۱.۵ لیتری از ۳۶ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان رسید. روز جمعه نیز مانند روزهای دیگر ویدیوها و تصاویری از قطعی آب در نقاط مختلف و آبرسانی با تانکر در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی از این ویدیوها، کودکانی دیده می‌شوند که برای دریافت آب با دبه‌های بزرگ به محل استقرار تانکرهای آب مراجعه کردند. شهرداری تهران هم در گزارشی اعلام کرد استقرار تانکرها برای آبرسانی ادامه دارد. بااین‌حال، محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران در گفت‌وگو با خبر نیمروزی صداوسیما تداوم قطعی آب را انکار کرد و گفت مسیر مسدودی سد کرج اینک باز شده است و آب کاملا به سمت تصفیه‌خانه‌ها جریان دارد.

او که روز چهارشنبه، مانند وزیر نیرو وعده حل مشکل قطعی آب «تا ساعاتی» دیگر را داده بود، روز جمعه گفت: «در حال حاضر قطعی آب ناشی از کمبود منابع آبی وجود ندارد، چراکه آب داریم، اما به دلیل این‌که شبکه را برای ۲۰ درصد کمبود تجهیز کرده بودیم ممکن است نوساناتی در برخی نقاط مقطعی باشد.»

مدیرعامل آبفا، مدعی «کیفیت و استاندارد بالای آب تهران» شد و طبق رویه همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا تعادل برقرار شود. او همچنین به مشترکان توصیه کرد درصورتی‌که با مشکل تامین آب مواجه بودند با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند.

شهروندان در تهران و کرج، طی روزهای اخیر به‌تناوب در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که تماس‌هایشان با شماره ۱۲۲ بی‌نتیجه بوده است و کسی پاسخ آن‌ها را نمی‌دهد.

قطع‌ گسترده آب لوله‌کشی تهران و کرج، پس از بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته آغاز شد و با وجود گذشت یک هفته همچنان ادامه دارد. روز جمعه برخی ساکنان مناطقی از جمله باغ فردوس، سعادت‌آباد، ستارخان و اسلام‌آباد به رسانه‌ها اعلام کردند همچنان آب ندارند.

پیش‌تر روزنامه هم‌میهن  در گزارشی به نقل از آرش میلانی، رئیس سابق کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران، نوشته بود که حجم فرسودگی شبکه آب تهران قابل‌توجه است و پیش‌بینی میزان رسوب بارندگی‌ها به سیستم‌های خاصی نیاز دارد که در ایران موجود نیست.

به گفته این مقام سابق شورای شهر، همواره درصدی از آب تهران به دلیل فرسودگی شبکه آب شهری هدر می‌رود، در حالی‌ که با تخصیص بودجه کافی می‌توان از آن جلوگیری کرد.