منتظر قطع آب هم باشید

از طریق «مدیریت فشار» شرایط آبرسانی مدیریت خواهد شد

کمبود آب در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان و سیستم ناموفق آب‌رسانی سیار مشکلاتی را رقم زده که از ناگوارترین آن‌ها مرگ و میر و نقص عضو کودکان در هوتک‌های سیستان و بلوچستان است- ایرنا

پس از بروز مشکلاتی که در پی خاموشی‌های مکرر برای مردم ایجاد شده بود، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از قطع آب در فصل گرما خبر داد و گفت از طریق «مدیریت فشار» شرایط آبرسانی مدیریت خواهد شد.

مدیریت فشار به معنای کاهش فشار آب شهری است که در بسیاری از مناطق تبدیل به قطع مکرر آب در فصل گرما می‌شود. طبق پیش‌بینی شرکت مهندسی آب و فاضلاب، در تابستان امسال بیش از صد شهر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار می‌گیرند.

حمیدرضاجانباز همچنین از برخورد با مشترکین پرمصرف آب خبر داد و گفت: «با استفاده از سیستم‌های نرم افزاری به میزان مصرف سنوات گذشته مشترکان دسترسی داریم و به مشترکان پرمصرف اخطارهایی می دهیم و با آنها برخورد می شود.»

به گفته او ذخایر آبی سدهای کشور نسبت به متوسط درازمدت و زمان مشابه سال گذشته با کاهش قابل توجه مواجه شده و نسبت به ذخیره آبی سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل آبفا همچنین درباره وضعیت روستاهای ایران در فصل گرما نیز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم در تابستان گرم امسال، منابع آبی برخی روستاها را از دست بدهیم و تعداد روستاهایی که مجبور به آب‌رسانی سیار و تانکری هستیم افزایش یابد و امسال به بیش از هفت هزار روستا آب‌رسانی سیار صورت خواهد گرفت.»

در رتبه‌بندی مؤسسه منابع جهانی (WRI)، ایران از نظر تنش آبی در ردیف چهارم قرار دارد و بحران آب، در سال‌های اخیر منجر به ایجاد تنش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در داخل مرزهای کشور شده است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی در یک سال گذشته ایران، رکورد کمترین میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر را ثبت کرده. شرکت ابفا پیش از این اعلام کرده بود از مجموع ۱۳۴۶ شهر در کشور بالغ بر ۲۰۰ شهر در در تنش آبی قرار می‌گیرند که از این تعداد بیش از صد کشور در وضعیت قرمز هستند. علاوه بر این طبق اعلام سازمان مدیریت بحران، بیش از هفت هزار روستا در کشور با مشکل آب‌رسانی مواجه هستند.

کاهش بارندگی‌، از بین رفتن تالاب‌ها و خشک شدن رودخانه‌های فصلی باعث شده مردم به منابع زیرزمینی متوسل شوند و این مسئله خود نیز فرونشست‌ها را در پی داشته است.

گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، نشان داده بارش‌های سال جاری تا پایان خردادماه ۴۱ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۳ درصد نسبت به ساال قبل کاهش داشته است. بر اساس این گزارش بیشترین کم‌بارشی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان به ترتیب منفی ۸۶، منفی ۸۲ و منفی ۶۵ درصد رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطابق پیش‌بینی چند سالانه سازمان جهانی هواشناسی، ایران در پنج سال آینده خشک‌تر نیز می‌شود این در حالی است که به گفته کارشناسان در بسیاری از شهرها که با تنش آبی روبرو هستند، زیرساخت‌های لازم برای مهار آب و استفاده از آن وجود ندارد.

بحران آب منجر به پدید آمدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده و در برخی شهرها و روستاها کار را به منازعه کشانده است. علاوه بر آن کمبود آب در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان و سیستم ناموفق آب‌رسانی سیار مشکلاتی را رقم زده که از ناگوارترین آن‌ها مرگ و میر و نقص عضو کودکان در هوتک‌های سیستان و بلوچستان است.