«شمار مردان جوان قربانی قاچاق انسان به‌شدت در حال افزایش است»

جمهوری اسلامی ایران همراه با ۲۳ کشور دیگر از جمله روسیه، چین، سوریه و کره شمالی، متهم است که حداقل استانداردهای لازم برای مبارزه با قاچاق انسان را رعایت نمی‌کند

تنها در سال گذشته میلادی، ۱۹ میلیون نفر مجبور شدند خانه و محل زندگی خود را ترک کنند-ARIS MESSINIS/ AFP

یافته‌های گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا درباره «قاچاق انسان» نشان می‌دهد که تهاجم نظامی روسیه و جنگ در اوکراین، بحران همه‌گیری ویروس کرونا، پیامدهای ناشی از گرمایش‌ زمین و تغییرات آب‌وهوایی، موجب گسترش قابل‌توجه دامنه قاچاق انسان شده است.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۲) وزارت خارجه آمریکا، تحت تاثیر شرایط و بحران‌های اقتصادی، شمار مردان جوانی که قربانی قاچاق انسان می‌شوند، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در حال افزایش است.

برابر یافته‌های وزارت خارجه آمریکا، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰، شمار مردان جوانی که قربانی باندهای سازمان‌یافته قاچاق انسان شده‌اند در مقایسه با دختران یا زنان جوان، پنج برابر شده است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، وضعیت مبارزه با قاچاق انسان را در ۱۸۸ کشور جهان، از جمله ایران و افغانستان، بررسی کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی به‌نقل از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «اختلال در زنجیره تامین و سایر پیامدهای اجتماعی-اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، به افزایش موارد قاچاق انسان، کار اجباری و بهره‌کشی از کارگران آسیب‌پذیر با دستمزد‌های ناچیز منجر شده است.»

یافته‌های گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان همچنین نشان می‌دهد که تحت تاثیر شرایط دشوار اقتصادی و پیامدهای بحران همه‌گیری کرونا، شمار زیادی از افراد فقیر و آسیب‌پذیر در کشورهای مختلف جهان، از‌جمله در میانمار، مالزی، غنا و ترکیه، قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی شده‌اند و در دام قاچاقچیان انسان افتاده‌اند. «پیشنهادهای ساختگی شغلی» از‌جمله شایع‌ترین روش‌های باندهای قاچاق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا وضعیت قاچاق انسان را در ده‌ها کشور مختلف، از‌جمله در ایران بررسی کرده است. برابر داده‌های وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همراه با ۲۳ کشور دیگر از‌جمله روسیه، چین، سوریه و کره شمالی، متهم است که حداقل استانداردهای لازم برای مبارزه با قاچاق انسان را رعایت نکرده است. این کشورها در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در ردیف سوم دسته‌بندی شده‌اند.

در میان کشورهایی که وزارت خارجه آمریکا وضعیت مبارزه با قاچاق انسان را در آن‌ها بررسی کرده است تنها لیبی، سومالی، و یمن وضعیتی به مراتب بدتر از کشورهای دسته سوم دارند.

گزارش روز پنجشنبه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان و جابجایی‌های غیرقانونی، یک روز بعد از آن منتشر شد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد شمار آوارگان و پناهندگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون تن رسیده است.

یافته‌های تازه آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز نشان می‌دهد که جنگ در اوکراین، تداوم درگیری‌ها در مناطق مختلف، از جمله در سوریه و سودان، و تشدید بحران‌های محیط‌زیستی، شمار پناهجویان جهان را به‌شدت افزایش داده است. 

برابر داده‌های سازمان ملل، تنها در سال گذشته میلادی، ۱۹ میلیون نفر مجبور شدند خانه و محل زندگی خود را ترک کنند. به گفته کارشناسان اجتماعی، بسیاری از آوارگان و پناهجویان می‌‌‌توانند به اشکال مختلف قربانی باندهای قاچاق انسان شوند.

بیشتر از جهان