پیشرفت دوران‌ساز؛ خلق جنین مصنوعی انسان با سلول‌های بنیادی

این پیشرفت می‌تواند به کشف دلایل سقط‌‌‌جنین‌ کمک کند اما برخی مشکلات قانونی و اخلاقی هم پیش می‌آورد

برای این ساختارها به تخمک یا اسپرم نیاز نیست و در مرحله آغازین قلب تپنده یا مغز هم ندارند - Canva

محققان در پی یک پیشرفت علمی دوران‌ساز توانسته‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی، جنین مصنوعی انسان خلق کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند این پیشرفت می‌تواند به کشف علل سقط‌ شدن جنین‌ و وجوه منحصربه‌فرد شکل گرفتن جنین انسان کمک کند اما مشکلاتی قانونی و اخلاقی هم پدید می‌آورد.

به گزارش اسکای‌نیوز، پروفسور ماگدالنا زرنیکاــ‌‌گوئتز از دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) در گردهمایی سالانه انجمن بین‌المللی پژوهش‌های سلول‌های بنیادی در بوستون، پرورش‌ این جنین‌ها را مرحله‌ای فراتر از ۱۴ روز رشد جنین طبیعی توصیف کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، برای این ساختارها به تخمک یا اسپرم نیاز نیست و در مرحله آغازین قلب تپنده یا مغز هم ندارند اما دارای سلول‌هایی‌اند که معمولا جفت، کیسه زرده و خود جنین را پدید می‌آورند.

هنوز مشخص نیست کاشت این مدل‌های مصنوعی، به جنین‌های سالم تبدیل می‌شوند یا نه.

به گزارش گاردین، قرار است جزئیات این تحقیق به صورت مقاله منتشر شود.

پروفسور جیمز بریسکو، معاون تحقیقات موسسه فرنسیس کریک، گفت بدون انتشار مقاله‌ای که همتایان داوری کرده باشند، اظهارنظر مفصل در مورد اهمیت علمی این تحقیق میسر نیست اما این پیشرفت «قابلیت‌های بسیاری» دارد.

او گفت: «این تحقیق می‌تواند از مراحل حیاتی شکل‌گیری جنین انسان شناختی اساسی به دست دهد. زیرا مطالعه درباره این مراحل خیلی دشوار است و از طرفی در همین مراحل است که بسیاری از بارداری‌ها به شکست منجر می‌شود. این شناخت تازه می‌تواند به فهمیدن علل سقط‌ شدن جنین‌ و وجوه منحصربه‌فرد رشد جنین انسان منجر می‌شود.»

اما به گفته پروفسور بریسکو، مشکلات قانونی و اخلاقی «عمیقی» هم پیش می‌آید: «برخلاف لقاح آزمایشگاهی جنین انسان که چارچوبی قانونی و تثبیت‌شده دارد، در حال حاضر در مورد خلق و به کار گرفتن مدل‌های سلولی جنین انسان مقررات مشخصی وجود ندارد.»

او اضافه کرد: برای آنکه چارچوب خلق و به کار گرفتن مدل‌های سلولی جنین انسان مشخص شود، تدوین مقررات ضرورتی مبرم است.»

به گفته او روند پیشروی تحقیق و محققان باید «محتاطانه، سنجیده و شفاف» باشد زیرا این خطر وجود دارد که برداشتن گام‌های اشتباه یا مطرح کردن ادعاهای ناموجه مردم و سیاست‌گذاران را دلسرد کند و در این صورت، به این حوزه لطمه بزرگی وارد می‌شود.