بنیاد برکت پس از سود شیرین واکسن کرونا در پی تصاحب صنعت زنبورداری است

ایران پس از چین و ترکیه، سومین تولیدکننده بزرگ عسل طبیعی در جهان است

اعداد و ارقام از سود سرشار صنعت زنبورداری و تولید عسل در ایران حکایت داردــ‌ سایت زنبورعسل ایران

پایگاه داده‌های باز ایران در گزارشی آماری، از نفوذ گسترده بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد زیرمجموعه علی خامنه‌ای، در صنعت زنبورداری خبر داد و نوشت این فعالیت‌ها تحت پوشش فعالیت اجتماعی با عنوان «اشتغال‌زایی» انجام می‌شوند اما با توجه به ساختار غیرشفاف سازمان‌های اقتصادی زیر نظر خامنه‌ای، انگیزه حضور فعالانه ستاد اجرایی فرمان امام در این حوزه احتمالا منافع اقتصادی‌ــ‌سیاسی است.

بازخوانی گزارش‌ها و اخبار نشان می‌دهد بنیاد برکت که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های اقتصادی کلانی داشته و از سازمان‌های بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود، در صنعت زنبورداری و تولید عسل در مناطق مختلف ایران هم حضوری پررنگ داشته است.  

صندوق حمایت از توسعه زنبورداری سال ۱۳۹۱ با سرمایه‌گذاری مشترک اتحادیه زنبورداران و وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شد. این صندوق نقش واسطه میان زنبورداران و تامین‌کنندگان مالی را برعهده دارد. یکی از شواهد نفوذ ستاد اجرایی فرمان امام در صنعت زنبورداری این است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون امیر معین نمینی، از مدیران ستاد اجرایی، مسئولیت مدیرعامل این صندوق بوده است.

در سال‌های اخیر، به‌تناوب خبرهایی از برگزاری نشست‌هایی تحت‌عنوان «هم‌اندیشی» با حضور مدیران بنیاد برکت در صندوق حمایت از توسعه زنبورداری منتشر شد. برخی مدیران استانی هم ادعای توسعه صنعت زنبورداری با دخالت بنیاد برکت را مطرح کردند.

ایران از تولیدکنندگان بزرگ عسل طبیعی در جهان است. بر اساس آخرین آمارهای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در سال ۲۰۲۱ با تولید ۷۷ هزار و ۱۵۲ تن عسل، بعد از کشورهای چین و ترکیه، سومین تولیدکننده بزرگ عسل طبیعی جهان بود.

آمارهای فائو نشان می‌دهد حجم تولید عسل طبیعی در ایران در ۳۰ سال گذشته نزدیک به هشت برابر شده و از حدود ۱۰ هزار تن در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۷۷ هزار تن در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۶ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۲ میلیون کلنی کندو در ایران فعالیت داشتند که میزان تولید آن‌ها از ۱۳۶ هزار تن عسل طبیعی فراتر رفت.

اگر متوسط قیمت هر کیلو عسل را حدود ۲۰۰ هزار تومان فرض کنیم، حجم بازار تجارت عسل تقریبا معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود. البته تجارت عسل تنها بده‌‌بستان زنبورداری نیست. بازار خریدوفروش فراورده‌های جانبی مانند گرده‌گل، موم، بره موم و زهر زنبورعسل نیز به موازات عسل ادامه دارد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها، میانگین قیمت خرید هر کندوی زنبور عسل در سال ۱۴۰۱ حدود دو میلیون تومان بود که با این اوصاف، ارزش کلنی‌های فعال زنبور عسل در این سال را به بالغ‌ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعداد و ارقام از سود سرشار صنعت زنبورداری و تولید عسل در ایران حکایت دارند. همان‌طور که پایگاه داده‌های باز نیز اشاره کرده است، بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه علی خامنه‌ای با فعالیت‌های تجاری هم شریان اقتصادی کشور را تحت کنترل می‌گیرند و هم با اهداف سیاسی به‌صورت مویرگی در تمام نقاط ایران نفوذ می‌کنند.

فعالیت‌های کلان اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام و نهادهای وابسته‌اش از جمله بنیاد برکت، پیش‌ از این نیز خبرساز شده بود. دی‌ماه ۱۳۹۹، هنگامی‌ که کشورهای مختلف جهان برای خرید واکسن‌های معتبر کرونا و نجات شهروندانشان تلاش می‌کردند، علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی زنده، واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع کرد تا راه را برای تجارت کرونا در نهاد زیرمجموعه‌اش باز کند.

اندکی پس از فرمان خامنه‌ای، بنیاد برکت ادعای تولید انبوه واکسن کرونا را مطرح کرد و محمد مخبر که در آن زمان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود، مدعی شد جمهوری اسلامی به یکی از قطب‌های تولید واکسن تبدیل می‌شود. از زمستان ۱۳۹۹ که این وعده‌ها آغاز شد تا شهریورماه ۱۴۰۰ که واردات واکسن به ایران کمی سرعت گرفت، نزدیک به ۷۰ هزار تن در اثر ابتلا به بیماری کرونا و در دسترس نبودن واکسن جان خود را از دست دادند.

بنیاد برکت با اینکه از محل بودجه عمومی اعتبار قابل‌توجهی به جیب زد، به وعده‌اش برای تولید واکسن عمل نکرد. اما محمد مخبر پاداش خوش‌خدمتی‌اش را گرفت و به سمت معاون اولی ابراهیم رئیسی رسید؛ بدون اینکه به افکار عمومی پاسخگو باشد.

ستاد اجرایی فرمان امام پس از انقلاب اسلامی نیز با مصادره اموال و املاک شهروندان از جمله بهائیان به ثروت خود افزود. این نهاد حکومتی ده‌ها شرکت و سازمان زیرمجموعه دارد که بنیاد برکت تنها یکی از آن‌ها است. خبرگزاری رویترز، سال ۲۰۱۳ با استناد به مدارک و شواهد رسمی، ارزش دارایی‌های تحت کنترل ستاد اجرایی فرمان امام را بالغ‌ بر ۹۵ میلیارد دلار براورد کرد.