یک شهروند اتریش در افغانستان بازداشت شده است

دلیل بازداشت این شهروند اتریش هنوز اعلام نشده است

یک عضو طالبان در حال محافظت از زندان پل‌چرخی در شمال کابل‌ــ‌ reuters

وزارت خارجه اتریش تایید کرد یک شهروند این کشور که به افغانستان سفر کرده بود، از یک هفته پیش در بازداشت طالبان است. این فرد که وزارت خارجه اتریش نامش را هربرت اف اعلام کرده است، اواخر ماه مه به افغانستان رفته بود. او پس از چند روز اقامت در کابل، بازداشت شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد در گزارشی، نوشت که وزارت خارجه اتریش در جواب ایمیلی به این خبرگزاری بدون ارائه جزئیات بیشتر به منظور حفظ امنیت جانی او، نوشته که هربرت ۸۰ ساله است و از زمانی که از بازداشت او باخبر شده‌اند، مرتب با خانواده‌اش در تماس‌اند و تلاش‌ها برای آزادی او از دست طالبان آغاز شده است. این وزارتخانه افزود که دولت اتریش پیش از این به شهروندان خود درباره خطرات سفر به افغانستان هشدار داده بود.

نخستین بار روزنامه اتریشی استاندارد خبر بازداشت این فرد را منتشر کرد. این روزنامه نوشت که هربرت دارای گرایش راست افراطی و از بنیان‌گذاران حزب دموکرات ملی است که در سال ۱۹۸۸ فعالیت‌هایش ممنوع اعلام شد.

گفته می‌شود او چند هفته است که در بازداشت به سر می‌برد؛ مدت کوتاهی پس از انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «تعطیلات با طالبان» که در یک مجله‌ راست افراطی در اتریش منتشر کرد و در آن زندگی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را با نگاهی مثبت شرح داد. او به جاسوسی متهم است و نئونازی‌های اتریشی پرونده او را از طریق کانال‌های تلگرامی علنی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از روزنامه استاندارد، هربرت همواره به سفر به مناطق خطرناک جهان علاقه‌مند بوده است. او در دهه ۸۰ میلادی هم به افغانستان سفر کرده و از بخش‌های از این کشور دیدار کرده بود. او چند سال قبل هم به دیدار کرد‌های ساکن شمال سوریه که علیه داعش می جنگیدند، رفته بود.

او نخستین شهروند خارجی در افغانستان نیست که طالبان بازداشت کرده‌اند. این گروه اواسط ژانویه هم سه شهروند بریتانیا را در افغانستان بازداشت کردند. این افراد که برای سفر و دیدار از مناطق مختلف افغانستان به این کشور رفته بودند، به دلایلی نامشخص بازداشت شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم اواخر مارس در جلسه استماع مجلس سنا گفت که طالبان چند شهروند آمریکا را بدون دلیل بازداشت کرده‌اند و تلاش‌ها برای آزادی آنان ادامه دارد.

در سال ۲۰۲۲، تعداد شهروندان خارجی که در افغانستان بازداشت شده بودند، دورقمی شد. هرچند برخی از این افراد بعدا از زندان آزاد شدند، هنوز تعدادی از آنان در حبس طالبان‌اند.

آگاهان می‌گویند طالبان با بازداشت و زندانی کردن شهروندان خارجی قصد باج‌گیری دارند. با این حال طالبان ادعا می‌کنند هیچ شهروند خارجی را زندانی نکرده‌اند و برای نشان دادن امنیت و آرامش در افغانستان، می‌کوشند خارجی‌ها را به سفر به افغانستان ترغیب کنند. آنان طوری زمینه‌سازی می‌کنند تا این شهروندان خارجی از امنیت کامل و آرامش و رفاه مردم صحبت کنند.

در حال حاضر یک گروه از جهانگردان ایتالیایی در شمال افغانستان حضور دارند و طالبان از طریق نیروهای وابسته به خود در رسانه‌های اجتماعی، اخبار سفر این گروه را بازتاب می‌دهند.