سیلویو برلوسکونی چطور میلیاردر شد؟

برلوسکونی از دو ازدواج پنج فرزند دارد

شاخص میلیاردرهای بلومبرگ روز دوشنبه ثروت خالص او را ۷.۶ میلیارد دلار تخمین زد-AFP

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین میلیاردر ایتالیا روز دوشنبه درگذشت و امپراتوری عظیم تجاری خود را به جا گذاشت. ثروت برلوسکونی از طریق مالکیت برخی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های ایتالیا از جمله باشگاه فوتبال آ‌ث‌میلان به دست آمده بود و چگونگی تقسیم آن میان پنج فرزندش هنوز مشخص نیست.

شاخص میلیاردرهای بلومبرگ روز دوشنبه ثروت خالص او را ۷.۶ میلیارد دلار تخمین زد. اما سیلویو برلوسکونی که پس از جنگ جهانی دوم طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری و یکی از بحث‌برانگیزترین‌های آن را دراختیار داشت، چگونه ثروت خود را به‌دست آورد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، غول رسانه‌ایسیلویو برلوسکونی که چهار بار بر کرسی صدارت ایتالیا تکیه زد، در ۵۷ سالگی وارد سیاست شد. اما پیش‌تر و در دهه ۶۰ میلادی ثروت خود را با ساخت و ساز و معامله املاک و مستقلات بدست آورد و پس از آن نیز در رسانه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد. در دهه ۷۰ میلادی او تلویزیون کابلی تی‌وی میلانو را راه‌اندازی کرد و همچنین دو شبکه کابلی دیگر ایتالیایی را هم خرید. این شبکه‌های تلویزیونی در سال ۱۹۷۸ در هولدینگ خانوادگی تازه‌تاسیس او با عنوان فین‌اینوست گنجانده شدند. برلوسکونی از طریق همین هولدینگ بعدتر توانست بخش عمده‌ای از سهام برخی از بزرگترین رسانه‌های اروپا و همین طور باشگاه آ‌ث‌میلان را به‌دست آورد.

به گزارش رویترز در پایان سال ۲۰۲۱ ، ۶۱.۳ درصد از سهام این هولدینگ در اختیار برلوسکونی بوده است. فین‌اینوست با سهم ۴۸ درصدی، عمده‌ترین سهامدار مدیا فور یوروپ است است. این شرکت رسانه‌ای ارزشی حدود ۱.۶ میلیارد یورو دارد و شبکه‌های تلویزیونی تجاری را در ایتالیا و اسپانیا اداره می کند.
فین‌اینوست همچنین ۵۳ درصد از سهام موندادوری، بزرگترین ناشر کتاب و مجلات ایتالیا را در اختیار دارد. فین‌اینوست در سال ۲۰۱۷  باشگاه آ‌ث‌میلان را پس از ۳۱ سال مالکیت به قیمت ۷۴۰ میلیون یورو فروخت. این باشگاه روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که از درگذشت برلوسکونی عمیقا ناراحت و «از دنیا رفتن سیلویو برلوسکونی فراموشی ناپذیر» آن‌ها را بسیار متاثر کرده است.

مسائل حقوقی مناقشات سیاسی برلوسکونی ارتباطی نزدیک با امور تجاری او داشت. او طی دو دهه حضور در دنیای سیاست، ۱۷ بار به اتهام‌های گوناگون از جمله اختلاس، تقلب مالیاتی و رشوه‌خواری محاکمه شد. البته او پیوسته اتهامات خود را تکذیب کرد و بسیاری از احکام صادره برای این پرونده‌های نیز در دادگاه تجدید نظر ملغی شدند.

دادگاهی در میلان در سال ۲۰۱۲ نخست‌وزیر پیشین ایتالیا را به جرم فرار مالیاتی محکوم کرد. دادستان‌های پرونده دریافتند که برلوسکونی به همراه چند‌ تن از مدیران مدیاست حق پخش تلویزیونی فیلم‌ها را می‌خریدند و بعد با قیمت بالاتر دوباره می‌فروختند. بنابر اظهار دادستان‌ها، این‌کار به آن‌ها امکان می‌داد تا از صورت‌حساب‌های بزرگ مالیاتی بگریزند.

حال بر سر ثروت برلوسکونی چه می‌آید؟

برلوسکونی از دو ازدواج پنج فرزند دارد. اگرچه همه این فرزندان سهم چشم‌گیری در فین‌اینوست دارند اما مارینا ۵۶ ساله، بزرگترین آنهاا از سال ۲۰۰۵ ریاست این شرکت را بر عهده دارد و بر اساس گزارش‌ها کنترل امپراطوری پدرش را نیز از این پس او بر عهده خواهد گرفت. پیر سیلویو ۵۳ ساله هم مدیرعامل «مدیا فور یوروپ» است. او و مارینا هر یک ۷.۷ درصد سهام فین‌اینوست را در‌ اختیار دارند و سه فرزند دیگر برلوسکونی از همسر دوم‌اش در مجموع مالک ۲۱.۴ درصد سهام این شرکت‌اند.

بیشتر از اقتصاد