رهبر واگنر: نیروهایم با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا نمی‌کنند

بر اساس فرمان وزیر دفاع روسیه با هدف افزایش کارآمدی ارتش، یگان‌های نظامی داوطلب باید تا پایان ماه جاری میلادی با وزرات دفاع قرارداد امضا کنند

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر و تعدادی از نیروهای تحت امر در باخموت (۲۵ مه ۲۰۲۳) - AFP

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدوران جنگی واگنر، می‌گوید جنگنجویان او هیچ قراردادی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، امضا نخواهند کرد. این سخنان رهبر واگنر که یکشنبه، ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)، بیان شد، از خنثی شدن تلاش مسکو به‌منظور دراختیار گرفتن کنترل تمامی نیروهای رزمی جبهه روسیه در جنگ اوکراین حکایت دارد.

یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر، بارها به مقام‌های ارشد نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، به دلیل آنچه او «خیانت در پیشبرد درست جنگ در اوکراین» می‌نامد، تاخته است.

نه وزیر دفاع و نه والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، در انظار عمومی درباره توهین‌های پریگوژین اظهارنظر نکرده‌‌اند، زیرا واگنر در جنگ اوکراین وزنه سنگینی برای روسیه محسوب می‌شود.

بنا به گزارش‌هایی، مزدوران واگنر در ماه مه باخموت اوکراین را پس از ماه‌ها نبرد فرسایشی که هزاران کشته بر جا گذاشت، تصرف کردند. البته کی‌یف همچنان ادعا می‌کند نیروهایش در باخموت حضور دارند.

یک روز پیش از اظهارنظر رهبر واگنر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود شویگو با هدف افزایش اثربخشی «یگان‌های داوطلب»، به آن‌ها دستور داده است که تا پایان ماه جاری میلادی، با این وزارتخانه قرارداد امضا کنند. به گفته وزارت دفاع روسیه، این اقدام کارآمدی ارتش روسیه را افزایش می‌دهد.

هرچند در بیانه عمومی وزارت دفاع روسیه به واگنر اشاره‌ای نشده است، گمانه‌زنی رسانه‌های روسیه حاکی از آن است که هدف وزیر دفاع از این اقدام، کنترل مزدوران جنگی و جلوگیری از بلندپروازی بیشتر واگنر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، یوگنی پریگوژین می‌گوید واگنر کاملا تابع منافع روسیه است، اما با گزارش دادن به سرگئی شویگو، ساختار فرماندهی «بسیار کارآمد» آن، آسیب خواهد دید. به گفته یوگنی پریگوژین، پس از این دستور شویگو، بیم آن می‌رود که وزرات دفاع روسیه سلاح و مهمات در اختیار واگنر قرار ندهد. این درحالی است که واگنر ادعا می‌کند که سر بزنگاه، وقتی کار روس‌ها گیر کند، ملتمسانه به سراغ‌‌ این گروه می‌روند و سلاح و مهمات هم برایشان خواهند برد.

رهبر واگنر با انتقاد از وزیر دفاع روسیه، افزود که شویگو نمی‌تواند تشکیلات نظامی را درست مدیریت کند. از این ‌رو، واگنر اقدامات خود را در اوکراین، با ژنرال سرگئی سوروویکین  هماهنگ می‌کند؛ کسی که رسانه‌های روسی از او با عنوان «ژنرال آرماگدون» یاد می‌کنند.

گروه مزدوران جنگی واگنر که عمدتا از زندانیان روس تشکیل شده است، در کنار نیروهای ارتش روسیه در اوکراین می‌جنگد.

واگنر افزون بر اوکراین، در برخی کشورهای آفریقایی بحران‌زده نیز حضور فعالی دارد. پیش‌تر، سازمان ملل متحد، گروه واگنر را به کشتار و نقض گسترده حقوق بشر در دست‌کم شش کشور آفریقایی، از جمله لیبی، متهم کرده است.

بیشتر از جهان