رعشه، داوینچی و کار ناتمام تابلوی مونا لیزا

یک مطالعه تحقیقی تأیید می‌کند، لئونارد داوینچی پس از وارد آمدن صدمه زیاد به دستش، در پی بیماری، احتمالا نتوانست تابلو مونالیزا را تمام کند.

هرچند هنرمند دوره رنسانس با دست چپ کار می‌کرد، اما عقیده بر این است که با دست راست نقاشی می‌کرد و بیماری او را ناچار کرد بسیاری از کارهایش را ناتمام بگذارد.

قبلا گفته می‌شد که داوینچی در مراحل پایانی دوره کاری‌اش دچار سکته شد که طرف راست بدنش را ضعیف کرد. شواهد بیوگرافی و پرتره‌ها هردو این نظر را تأئید می‌کند که او گرفتار وضعیتی شد که « بر توانائی‌اش در نگاهداشتن تخته رنگ و قلم موها برای نقاشی با دست راست تأثیر گذاشت.»

با این حال، پژوهش جدید که در نشریه انجمن سلطنتی پزشکی منتشر شده به یک پرتره داوینچی با دست راستش، که در پارچه ای پوشیده شده بود و از گردنش آویزان بود» اشاره می‌کند.

دکتر داوید لیزری، متخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در کلینیک «ویاسالاریا» در رُم و یکی از نویسندگان پژوهش گفت:« تصویر به جای دستِ معمولا مشت شده که در حالت انقباض ماهیچه پس از سکته دیده می‌شود، ناراحتی دیگری را مانند رعشه نشان می‌دهد.»

او اضافه کرد که سکته می‌تواند بازوی راست داوینچی را از کار انداخته باشد. « این موضوع ممکن است توضیح دهد چرا او نقاشی‌های متعددی، از جمله مونالیزا  را در پنج سال آخر زندگی هنری‌اش ناتمام رها کرد، در حالی که به آموزش و طراحی ادامه داد».

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر