دیدار کوتاه نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل

معاون دبیرکل سازمان ملل از ایران خواست به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد

برگرفته از فیلم دیدار کوتاه کلی کرفت با هیات ایرانی/شبکه‌های اجتماعی

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد موضوع منع اشاعه هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ در حمایت از برجام گفت:«اجرای کامل و موثر این طرح کلید اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران و دستاورد‌های اقتصادی ناشی از آن برای مردم ایران است».

دی‌کارلو در عین حال خاطرنشان کرد که خروج آمریکا از برجام و همچنین گام‌های اخیر ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای مایه تاسف است.

ایران تا حدود دو هفته دیگر با ضرب‌الاجل گام پنجم در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای مواجه می‌شود. مقامات تهران اعلام کرده‌اند در صورت ادامه رویکرد کنونی اروپا، گام پنجم را نیز برمی‌دارد.

ایران از اردیبهشت‌ماه در اعتراض به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بی‌تفاوتی اروپا به تعهدات‌اش در بازه‌های زمانی دوماهه، پایبندی خود به برجام را محدودتر می‌کند.

دی‌کارلو در این زمینه گفت که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگین ایران از سطح مجاز در توافق هسته‌ای بالاتر رفته و عملیات تحقیق و توسعه و نصب سانتریفوژها آغاز شده است. به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل این گام‌ها برگشت‌پذیر هستند اما این نکته همین دارد که ایران به تعهدات کامل خود بازگردد و از کاهش تعهدات خودداری کند.

در حاشیه نشست شب گذشته شورای امنیت کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل و مجید تخت روانچی، همتای ایرانی او نیز ملاقات کوتاهی داشتند که فیلم آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

رایزن مطبوعاتی ایران در سازمان ملل در توضیح این دیدار کوتاه گفت که دو طرف در مورد کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای صحبت کرده‌اند و موضوع دیگری مطرح نشده است.

روانچی در سخنرانی خود در شورای امنیت به تاثیر تحریم‌ها بر بیماران ایرانی و کمبود دارو و تجهیزات برای بیماران پروانه‌ای اشاره کرده بود.

به گزارش رویترز، کرفت در جلسه شورای امنیت گفت که آمریکا علاقمند به مذاکره با ایران برای دستیابی به توافقی است که صلح و امنیت بین‌المللی را حفظ کند، اما در مقابل رفتار بی‌ثبات‌ کننده ایران در منطقه ساکت نمی‌نشیند.

بیشتر از