یک نماینده مجلس مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا در نیویورک را تایید کرد

رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی با تاکید بر «توافق موقت» در تلاش هستند فشارها از دولت برداشته شود

پیشتر گزارش‌هایی درباره دیدار رابرت مالی و سعید ایروانی در نیویورک منتشر شده بود- BRENDAN SMIALOWSKI /AFP

مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی، مذاکرات محرمانه جمهوری اسلامی و آمریکا در نیویورک را تایید کرد.

این نماینده مجلس در پستی توییتری با اشاره به مذاکرات مخفی نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان دولت ایالات متحده گفت: «با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی امریکا وجود ندارد. آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده است که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است.»

توانگر مدعی شد که دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است. تا به امروز ایالات متحده به طور رسمی وجود مذاکرات و توافق با ایران را تایید نکرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به گزارش «میدل‌ایست‌آی» درباره توافق موقت ایالات متحده و ایران برای مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌ها را «نادرست و گمراه‌کننده» خواند.

توانگر همچنین گفت: «دولت امریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند. هدف از فضاسازی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.»

به نظر می‌رسد که اشاره توانگر به دیدارهای امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است. پیش‌تر روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به این دیدارها اعلام کرده بود که یک فرد نزدیک به دولت جو بایدن گفته است که این گفتگوها در درجه اول بر امکان تبادل زندانیان با ایران متمرکز بوده است. بر اساس این گزارش‌ها به نظر می‌رسد این دیدارها نخستین تماس مستقیم میان مقام‌های جمهوری اسلامی و مقام‌های آمریکایی پس از خروج ایالات متحده از برجام است.

به گزارش فاینشنال تایمز، آمریکا و کشورهای اروپایی بحث درباره نحوه تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سر گرفته‌اند، چون نگران گسترش ناگهانی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و خطر آغاز یک جنگ منطقه‌ای هستند.

از سوی دیگر دست‌کم سه شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند. دولت آمریکا از سوی شهروندانش برای آزادی این سه شهروند تحت فشار است.

هم‌زمان برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکرات دیگری نیز در کشور عمان برگزار شده است. آکسیوس به‌نقل از سه منبع آگاه، از مذاکرات غیرمستقیم مقام‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی در عمان خبر داد که ماه گذشته میلادی برگزار شد. در این مذاکرات مقام‌های ایرانی و آمریکایی در اتاق‌هایی جداگانه حضور یافتند و مقام‌های عمانی پیام‌های مذاکره‌کنندگان را به دو طرف می‌رساندند.

پیش‌تر، در هشتم ماه مه، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عمانی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به عمان سفر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکسیوس به‌نقل از سه منبع آگاه خود نوشت در همان زمان، هیئتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عمان سفر کرده بود. بر اساس اظهارات یکی از این منابع آگاه، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نیز در این هیات حضور داشت.

برخی رسانه‌های داخل ایران در تلاش هستند تا با تاکید بر روی «توافق موقت» میان جمهوری اسلامی و آمریکا جو روانی موجود علیه دولت، به‌ویژه به‌دلیل ناکامی در مهار بحران‌های اقتصادی را کاهش دهند. این در حالی‌ است که ابراهیم رئیسی پیش از آغاز ریاست جمهوری خود بارها تاکید کرده بود که شرایط بد اقتصادی به تحریم‌ها ربطی ندارد و حاصل بی‌کفایتی دولت وقت بوده است.

پیش از این، علی خامنه‌‎ای نیز در سخنرانی خود، توافق با عربستان سعودی برای از سرگیری روابط بین دو کشور را که با دستور او و مذاکرات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده بود، به نام دولت ابراهیم رئیسی زده و تلاش کرده بود تا با این کار از فشارها علیه دولت رئیسی بکاهد.

هم‌زمان صادق شهبازی از نزدیکان سعید جلیلی به مذاکرات دولت رئیسی با آمریکا واکنش نشان داده است. کانال خبری بامداد نو با انتشار ویدئویی از صحبت‌های او نوشت: «چرا دولت می‌خواهد کشور را دوباره لنگ در هوای مذاکره، برجام و عمان و... نگه دارد. آقایان مجلس و دولت، اینکه می‌گویید ما بهتر از رقیب‌مان برای رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم، به نوعی در تایید روش رقیب است.»

او همچنین تاکید کرد که مشکل مذاکره با آمریکا با عوض کردن مذاکره کننده و عوض شدن دولت حل نمی‌شود.

شهبازی ضمن مخالفت با مذاکره با آمریکا گفت: «از دولت مصدق و شهید رجایی بگیر تا همین اواخر دولت روحانی، بارها شده که بر سر موضوعاتی با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ایم. اما کی و کجا بوده که آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان پایبند بوده باشند؟»

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی در مورد احتمال «توافق موقت» جمهوری اسلامی با آمریکا نوشت: «فارغ از اینکه دیداری بین مقامات ایران و آمریکا صورت گرفته یا خیر و آیا توافق موقتی هم در بین است یا نه، تکذیب قطعی یا تلویحی مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که دولت بایدن دیگر به دنبال نسخه برجام ۲۰۱۵ و دوباره مذاکره شده مرداد سال گذشته که با پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی بروکسل مواجه شد، نیست و به دنبال دستیابی به نوعی دیگر از توافق برای مدیریت تنش با توجه به مساله غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران است.»

این روزها برخی رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی با تاکید بر «توافق موقت» در تلاش هستند فشارها از دولت برداشته شود. این در حالی‌ست که با وجود تداوم مذاکرات هنوز نشانه‌ای از وقوع توافق بین دو کشور دیده نمی‌شود و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز پیش از این گفته بود که هنوز خبری از توافق موقت و جایگزینی برجام نیست.